Podróż przez pokolenia

Przedstawiciele Pokolenia Z mają nieograniczony dostęp do komputerów, Internetu, smartfonów i zaawansowanej technologii. Najważniejszy jest dla nich indywidualizm, natychmiastowy efekt oraz bycie w centrum uwagi.

© National Merchants Association

Producenci opakowań, projektanci i osoby odpowiedzialne za marketing próbują wdrożyć coraz nowsze i bardziej innowacyjne metody dotarcia do Millenialsów, zwanymi również Pokoleniem Y. Jednak jeszcze więcej energii wkładają w dopasowywanie komunikacji do generacji Z, która ma inne potrzeby, oczekiwania i komunikuje się odmiennymi kanałami od swoich starszych kolegów i koleżanek. Pokolenia Y i Z przedstawiane są w bardzo zróżnicowany, a czasem nawet skrajny sposób i choć w ich zachowaniach dostrzegane są podobieństwa, to jednak generacje te różnią się od siebie na wielu płaszczyznach.

 

Przedstawicieli Pokolenia Z określa się jako mobilnych, którzy mają styczność z mediami internetowymi już od najmłodszych lat. Cyfrowy świat istnieje dla nich od zawsze i nieustannie korzystają z nowych technologii. Niewiele czasu spędzają w „realnym” świecie. Są niepokorni, wręcz zarozumiali, egoistyczni i roszczeniowi. Nie mają oporów przed wyrażaniem swoich opinii w sieci, szczególnie za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Osoby z Pokolenia Y zdają sobie sprawę z ogromnych możliwości jakie niosą ze sobą nowe media. Dzięki rozwojowi portali społecznościowych, stopniowo otrzymywali przestrzeń do wyrażania siebie i swoich opinii. Szybko zauważyli, że ich oczekiwania w stosunku do marek w końcu będą brane pod uwagę. Przedstawiciele generacji Y realizują swoje marzenia, są pewni swoich umiejętności, a także szukają rozwiązań nowatorskich, kreatywnych i innowacyjnych. A wszystko to robią oczywiście przy wykorzystaniu nowoczesnych technologicznie rozwiązań, które stanowią część ich codzienności.

 

Podobieństwa czy różnice?

Mimo wielu wspólnych cech łączących Millenialsów i Pokolenie Z, istnieją między nimi pewne bardzo zauważalne różnice. Za generację Z zazwyczaj uważane są osoby urodzone po 2000 roku. Mimo że pewne wartości, sposób wychowania i budowania osobowości były w przypadku obu tych pokoleń bardzo podobne, to szybki rozwój technologiczny sprawił, że podejście do wielu kwestii, znajomość i adaptacja nowinek technologicznych i rozumienia rzeczywistości są bardzo często odmienne. Dla przedstawicieli Pokoleń Y i Z nie ma ograniczeń – nie boją się pracy zdalnej, nie czują lęku i zagrożenia ze strony innych narodowości czy kultur. Millenialsi rodzili się w czasach, gdy panowała moda na walkmany i kasety VHS, uczyli się techniki i sami ją rozwijali. To dzięki social mediom Millenialsi odkryli, że mają wpływ na marki i na rozwój branży. Dostrzegli, że dzięki wyrażeniu swojej opinii mogą nie tylko wprowadzać zmiany, ale także ich żądać. To pokolenie stawia na rozwój w pracy i w życiu.

Świat, w którym urodzili się przedstawiciele Pokolenia Z to nieograniczony dostęp do komputerów, Internetu, smartfonów i zaawansowanej technologii. Od najmłodszych lat stykają się z mediami online, częściej czytają e-booki niż tradycyjne książki, a ich rzeczywistość podzielona jest na dwa równoległe światy – realny i wirtualny. Wolą komunikować się za pomocą chatu niż odbyć rozmowę przez telefon czy umówić się na spotkanie. Pokolenie Z stanowią ludzie o inaczej ukształtowanym postrzeganiu świata. Jedną z istotnych cech Pokolenia Z jest wielozadaniowość (ang. multitasking). Wykonywanie kilku czynności jednocześnie nie stanowi dla nich większego problemu. Cenią personalizację i oczekują jej od producentów – także od twórców opakowań. Dzięki innemu spojrzeniu na świat, obyciu z technologią i znajomości wirtualnego świata, rozpoczynają zmianę podejścia marek do konsumenta i wyznaczają nowe sposoby komunikacji.

 

Trudny język komunikacji

Dla osób z Pokolenia Z najważniejszy jest indywidualizm, natychmiastowy efekt oraz bycie w centrum uwagi. Właśnie z tego powodu marki decydują się na personalizację oferty. Przedstawiciele generacji Z chcą mieć możliwość wyboru opcji nie tylko w obszarze produktu, ale również sposobu oglądania reklam, zakupu i dostawy. Są przyzwyczajeni do szybkiego przepływu informacji, nie oczekują perfekcji, tylko odpowiedzi na ich indywidualne potrzeby oraz autentyczności i naturalności. Właśnie dlatego marki często decydują się na współpracę z influencerami, którzy wiedzą, jak dotrzeć do przedstawicieli tego pokolenia, ponieważ mówią tym samym językiem, komunikują się w tych samych kanałach i rozumieją ich potrzeby. Generacja Z oczekuje dwukierunkowej komunikacji oraz ciągłej interakcji z marką przez Internet. Nowe pokolenie nie widzi wyraźnie zaznaczonej różnicy między światem realnym a wirtualnym, dlatego ceni sobie regularne i proste komunikaty w krótkich seriach.

Warto jednak pamiętać, że Pokolenie Z doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że firmy bardzo dbają o swój wizerunek i każda chce zostać „tą ulubioną”. To, co może znacząco wpłynąć na ich wybory, to odpowiedni content – historia czy idea stworzona wokół marki, w którą będą angażować się w mediach społecznościowych.

 

Ambasadorzy marki

Obecnie komunikacja marek z branży FMCG odbywa się przy użyciu nieoficjalnego języka, zachowując dużą elastyczność komunikowania się oraz dostosowując się do kanałów wykorzystywanych przez osoby z generacji Z. Chętnie korzystają również z możliwości tworzenia contentu w czasie rzeczywistym. Komunikacja z przedstawicielami Pokolenia Z na pewno nie jest łatwa. Marki muszą pokazać, że zależy im na tych osobach, że trzymają ich stronę oraz je rozumieją. Powinni także nauczyć się mówić i myśleć tak jak oni i odpowiadać na ich potrzeby oraz oczekiwania. Żadna poprzednia generacja nie miała tak dużego wpływu na to, co dzieje się w sieci. Odpowiedni język i system komunikatów sprawiają, że firmy, które przy ich użyciu otwarcie komunikują się z Pokoleniem Z, zyskują naturalnych i najbardziej skutecznych ambasadorów.

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Czy wiedzieliście, że...

...większość kupujących wodę toaletową rozpoznaje ją nie po zapachu, ale po opakowaniu?

... również zapach opakowania potrafi zainteresować kupującego?

... „poczucie wartości” opakowania odgrywa coraz większą rolę w procesie zakupu?

... trend do emocjonalnego zakupu stanowi wielką szansę dla opakowania?

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty