Zapomnij o wszystkim i zanurz się w świecie rozrywki online - Ice Casino

Kalendarium

19-21.03.2024 · Logimat, Stuttgart

23-25.04.2024 · Warsaw Pack, Nadarzyn

21-24.05.2024 · Plastpol, Kielce

28.05-07.06.2024 · drupa, Düsseldorf

Lakierowanie i efekty specjalne

Obecnie znakomita jakość druku – niezależnie od zastosowanej techniki – to rzecz podstawowa. Jednak zmieniający się świat generuje coraz to nowe wyzwania. Stosowanie lakierów nie tylko zwiększa odporność wydruków na czynniki mechaniczne i atmosferyczne, ale także dodaje im elegancji i pozwala wyróżnić spośród innych standardowych produktów. Często to właśnie opakowanie, które jest zadrukowane i uszlachetnione wzbudza zainteresowanie i chęć nabycia towaru. Produkty, które są bardzo dobre, ale nie posiadają atrakcyjnej i odpowiedniej „otoczki”, nie mają szans zostać zauważone przez konsumentów.

 

Paulina Kondracka

Specjalista ds. marketingu i sprzedaży w firmie Paw Druk

 

W poligrafii zastosowanie znajdują głównie lakiery utrwalane promieniami UV, dyspersyjne oraz olejowe.

Lakierowanie to proces, który polega na pokrywaniu lakierem papieru, kartonu lub innego podłoża. Możemy lakierować całą powierzchnię użytkową lub jej wybrany fragment (lakierowanie punktowe lub wybiórcze). Pokrycie całej powierzchni spełnia funkcję ochronną, a jednocześnie pozwala uzyskać efekt estetyczny, który można porównać do laminowania. Lakierowanie jest jednak metodą bardziej ekonomiczną. Jest to niezastąpiona technika, jeśli zależy nam na podkreśleniu wybranych fragmentów zadrukowanej powierzchni. Polakierowany element staje się bardziej wyrazisty, może być wypukły lub strukturalny.

 

Lakier lakierowi nierówny

Pokrywanie druków lakierem to jeden z najpopularniejszych sposobów uszlachetniania. Taki zabieg ma na celu ochronę druku przed uszkodzeniami i ścieraniem się farby. Najlepsze efekty osiąga się stosując lakiery UV, następnie lakiery dyspersyjne, a na końcu lakiery olejowe. Istnieje możliwość zastosowania lakierów niezmieniających wrażenia barwy (lakiery neutralne), które stosuje się jedynie w celach zabezpieczających. Lakierowanie zwiększa również sztywności i grubości podłoża drukowego. Zmienia wygląd naniesionej farby drukowej i pozwala uzyskać dodatkowe efekty wizualne takie jak połysk lub zmatowienie. Odpowiednio dobrany lakier może ożywić barwę i wydobyć z niej głębię.

 

Lakiery o specjalnych zastosowaniach to:

  • lakiery termochromowe – zawierają pigmenty termochromatyczne, dzięki którym zmieniają barwę w różnych zakresach temperaturowych,
  • lakiery fotoluminescencyjne z dodatkami emitującymi światło w ciemnościach,
  • lakiery zapachowe – wydzielają zapach na polakierowanej powierzchni po przetarciu jej dłonią w celu zniszczenia mikrokapsułek z substancją zapachową,
  • lakiery perłowe – zawierające pigment perłowy,
  • lakiery zdrapkowe, zawierające wypełniacze, dzięki którym łatwo się zdrapują,
  • lakiery brokatowe, zawierająca brokat,
  • lakiery wypukłe – wyraźnie wystają ponad lakierowaną powierzchnię,
  • lakiery blistrowe,
  • lakiery strukturalne – nie rozlewają się równomiernie na lakierowanej powierzchni, lecz tworzą gęsto usiane „wysepki”,
  • lakiery naturalne, które nie zmieniają wrażenia barwy.

 

Pokrycie całej powierzchni lakierem spełnia funkcję ochronną, a jednocześnie pozwala uzyskać efekt estetyczny, który można porównać do laminowania.

Rodzaje lakierów

W poligrafii zastosowanie znajdują głównie lakiery utrwalane promieniami UV, dyspersyjne oraz olejowe. Aplikuje się je na całą powierzchnię druku lub wybiórczo (na poszczególne elementy).

Lakiery UV są utwardzane promieniowaniem o bardzo wysokim potencjale energetycznym. Chronią zadrukowaną powierzchnię przed uszkodzeniem i nadają jej połysk lub mat, uzyskiwany dla celów reklamowych. Utwardzone warstwy lakieru mają wysoką odporność na ścieranie. W jego skład wchodzą specjalnie przystosowana żywica, a także różne dodatki wzmacniające. Warto wiedzieć, że lakiery UV w połysku i zabezpieczaniu powierzchni nie pod każdym względem dorównują foliowaniu. Mimo to lakierowanie UV jest jego alternatywą ze względu na niższe koszty. Lakierowanie UV może przebiegać we wszystkich dostępnych technikach druku, na maszynach sitodrukowych, fleksograficznych i offsetowych. Przy odpowiedniej konfiguracji maszyny drukarskiej oraz właściwym doborze lakierów, możliwe jest także lakierowanie druków in-line, co usprawnia cały proces produkcyjny. Minimalna gwarantowana ilość lakieru UV wynosi 6 g/m2, co przekłada się na wysoką jakość zalakierowanego obszaru.

Tuż za lakierami UV plasują się lakiery dyspersyjne, które nazywane są też wodnymi, gdyż składają się w 55 proc. z wody, dzięki czemu są bardziej ekologiczne i doskonale nadają się do druku na np. opakowaniach produktów spożywczych. Stosowane są jako błyszczące i matowe, przy czym w przypadku tych pierwszych parametr ten jest stopniowalny. Oznacza to, że można zastosować lakier błyszczący o wysokim lub o niskim poziomie wybłyszczenia, podczas gdy lakiery matowe zazwyczaj dają podobny wizualnie efekt. Do głównych zalet lakierów dyspersyjnych zaliczyć można łatwość ich stosowania w różnych technikach nanoszenia, łagodny zapach własny oraz znikomy wpływ na środowisko naturalne. Niezmiernie ważnym atutem tego produktu, z ekonomicznego punktu widzenia, jest także bardzo szybkie schnięcie (poprzez parowanie lub wsiąkanie), które umożliwia natychmiastowe poddanie druków procesowi dalszej obróbki. Zaleca się lakierowanie papierów o gramaturze powyżej 90 g/m2. Czasem jako podkładu pod lakierowanie UV używa się właśnie lakiery dyspersyjne, tzw. primer.

Lakiery olejowe, znane także jako offsetowe, występują w błysku i macie. Pomimo dynamicznego rozwoju rynku lakierów dyspersyjnych i UV, nadal dość powszechnie stosowane są właśnie lakiery olejowe. Powstają one na bazie modyfikowanych olejów roślinnych i mineralnych. Lakiery te schną głównie przez utlenianie. W porównaniu z lakierem UV i dyspersyjnym, lakier olejowy ma mniejszy połysk, a jego funkcje ograniczają się jedynie do ochrony druku.


Lakiery hybrydowe

Lakierowanie zwiększa sztywności i grubości podłoża drukowego, zmienia wygląd naniesionej farby drukowej i pozwala uzyskać dodatkowe efekty wizualne.

Lakiery hybrydowe (Drip-Off) to stosunkowo nowa technologia, która jednak na dobre zagościła w pracach klientów. Lakiery hybrydowe, tzw. drip-off osiąga się poprzez równoczesne zastosowanie lakieru matowego i błyszczącego. Pierwszy z nich stosuje się wybiórczo z płyty offsetowej w miejscach, które mają być z efektem struktury, natomiast drugi nanosi się na całą powierzchnię elementu zadrukowywanego. Efekt ten możliwy jest w druku offsetowym z lakierowaniem z wieży w wersjach: lakier olejowy i lakier błyszczący dyspersyjny, lakier olejowy i lakier błyszczący UV lub lakier matowy UV i lakier błyszczący UV (szczególnie wysoki kontrast). Efekt struktury w pierwszych dwóch przypadkach powstaje w wyniku oddziaływania niewyschniętego lakieru olejowego na położony na całej powierzchni lakier błyszczący dyspersyjny lub UV. Ostatnia wersja to naniesienie wybiórczo lakieru UV efektowego, a następnie położenie na całą powierzchnię lakieru błyszczącego UV.

Należy jednak pamiętać, że tak jak z każdym lakierem, tak i z hybrydowym należy uważać przy niektórych projektach. Szczególną uwagę warto zwrócić przy pracach składanych, gdyż w miejscach łamania papieru lakier może popękać (podobnie jak sam lakier UV). Zjawisko to jest zależne od rodzaju powierzchni, gramatury oraz kierunku układania się włókien w arkuszu. Pęknięcia będą szczególnie widoczne przy pracach zadrukowanych o jednolitej powierzchni w ciemnej kolorystyce.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Oferujemy najlepsze i najbardziej ekscytujące gry - Ice Casino

Komentarz miesiąca

Fakty i Liczby…

Na początku maja tego roku, po sześciu latach bezkrólewia, ponownie odbędą się targi interpack. W tym czasie Świat nie tylko zmienił się, ale jest już inny. Oprócz koronawirusa, konfliktów, wojen i środowiska, jeden temat jest bardzo aktualny: rosnąca populacja na tej planecie. Indie wyprzedziły już Chiny z ilością 1,4 miliarda obywateli. Oznacza to, że coraz więcej osób potrzebuje żywności, najlepiej w dobrych opakowaniach. Produkcja żywności stanowi tak samo gorący temat dyskusji jak i temat środowiska czy ruchu samochodowego.

Reklama

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty