Chroni to, co dobre. Ewolucja druku opakowań.

data publikacji: wrzesień 2010

 

W ciągu ostatnich dziesięcioleci znacząco podniósł się standard życia populacji. Pociągnęło to za sobą wzrost produkcji dóbr konsumpcyjnych, a w konsekwencji także rozwój branży opakowań i etykiet. Firmy operujące w sektorze FMCG (dóbr konsumpcyjnych częstego zakupu), muszą oferować klientom szybkie, bezpieczne, efektywne i zrównoważone rozwiązania. Przedsiębiorstwa te dążą jednocześnie do zminimalizowania swojego negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne. Również strategie w przemyśle opakowaniowym podlegają rewizji i są dopasowywane do obecnych warunków.

 

Opakowanie jest zwykle postrzegane przez media i konsumentów jako samodzielny produkt. Takie podejście lekceważy jego fundamentalną rolę, jaką jest ochrona, dystrybucja oraz prezentacja towaru. Bez opakowania żywność jest narażona na zepsucie, a delikatne produkty mogą ulec zniszczeniu. Dystrybucja staje się wysoce ryzykowna, co w rezultacie sprawia, że cały łańcuch dostaw jest w dużej mierze nieefektywny. Najnowsze badania, przeprowadzone przez organizację ECR Europe, pokazują, że w Europie Zachodniej najwyżej 3 proc. produktów żywnościowych psuje się zanim dotrze do konsumenta, podczas gdy w krajach rozwijających się odsetek ten wynosi nawet 50 proc. Podobną sytuację można zaobserwować także w odniesieniu do innych dóbr konsumpcyjnych. Wniosek: jeśli opakowanie samo w sobie chroni produkt, to opakowanie ekologiczne może chronić również środowisko.  

 

Odpowiedź: fleksografia

Opakowanie o znikomym wpływie na środowisko to dziś konieczność i zarazem wyzwanie. Musi bowiem być produktem atrakcyjnym dla konsumenta oraz konsekwentnie realizować zarówno wizerunek wytwórcy, jak i dystrybutora. Tutaj pojawia się miejsce dla fleksografii, która odpowiada na tak postawione wymagania. Niektóre segmenty rynku wykazują coraz większe zainteresowanie fleksografią, która zdobywa sobie popularność chociażby w produkcji opakowań dla żywności. Producenci zaczynają zdawać sobie sprawę z korzyści, jakie oferuje ta technologia pod względem jakości druku, opłacalności oraz szybkości realizacji. Fleksografia sprawdza się wszędzie tam, gdzie pojawia się potrzeba druku małych nakładów w korzystnej cenie, a kluczową rolę odgrywa efekt wizualny gotowego opakowania czy etykiety. Pod tym względem druk fleksograficzny coraz bardziej zbliża się jakościowo do rotograwiury.

Wyprodukowanie ekologicznego opakowania wymaga efektywnych rozwiązań na każdym etapie – od prepressu aż po uszlachetnienie. W 2010 roku DuPont Packaging Graphics przeprowadziła badanie Life Cycle Assessment mające na celu zmierzenie korzyści dla ochrony środowiska, które niesie ze sobą zastosowanie technologii termicznej w produkcji płyt fleksograficznych w porównaniu z tradycyjną metodą rozpuszczalnikową. Testy wykazały, że wyprodukowanie jednej płyty flekso w technologii termicznej pochłania o 63 proc. mniej energii nieodnawialnej oraz emituje o 52 proc. mniej gazów cieplarnianych niż przy tradycyjnym wymywaniu. Termiczna produkcja form drukowych to przede wszystkim oszczędność czasu, trwa bowiem od 30 do 45 minut, podczas gdy klasyczna metoda rozpuszczalnikowa zajmuje nawet do 4 godzin. Wyeliminowanie chemii przekłada się na uproszczenie całego procesu – znikają wszystkie etapy związane z produkcją, transportem, przechowywaniem i destylacją rozpuszczalnika. Ważny jest także bezpośredni wpływ na ludzkie zdrowie – „sucha” metoda termiczna jest całkowicie bezpieczna. Technologia ta daje również znacznie lepsze efekty – testy oraz zastosowanie w praktyce pokazują, że wykonane termicznie płyty są trwalsze i pozwalają na bardziej precyzyjne odzwierciedlenie kolorów. 

Postępy, jakie w ostatnich latach poczyniła fleksografia w dziedzinie ekologicznej produkcji, widać również na przykładzie stosowanych substratów. Coraz częściej stosuje się tusze do utrwalania elektronowego (EB), które charakteryzują się krótszym czasem schnięcia i wyższą trwałością. Tusze EB, utwardzane przy obniżonej zawartości tlenu, przynoszą korzyści w postaci wysokiej jakości druku, co przekłada się na dalszą redukcję kosztów produkcji. Technologia ta eliminuje niezwiązane pozostałości farb i chemikaliów oraz pozwala na zmniejszenie ilości formującego się ozonu. Jednocześnie zadrukowana powierzchnia jest gładsza i charakteryzuje się lepszym połyskiem. W tym punkcie fleksografia łączy w sobie dbałość o środowisko z dążeniem do dobrego efektu wizualnego i opłacalności produkcji.

 

Foto 1: Flexo4all

Fleksografia sprawdza się wszędzie tam, gdzie pojawia się potrzeba druku małych nakładów w korzystnej cenie, a kluczową rolę odgrywa efekt wizualny gotowego opakowania czy etykiety.

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Hot red – to prawdziwa miłość!

Czerwony to kolor miłości. Powszechnie wiadomym jest, że czerwony jest kolorem dynamiki, przyciąga uwagę i ma bardzo silny ładunek emocjonalny. To najgorętsza ze wszystkich barw, to kolor życia, emocji i skrajnych uczuć. To właśnie na dowód głębokiego, gorącego uczucia kupujemy czerwone róże oraz pralinki w opakowaniu w kształcie czerwonego serca.

Ankieta

Jak oceniasz nową stronę internetową

5
4
3
2

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty