Jak zaprojektować luksus?

W jaki sposób rozpoznajemy klasę produktu? Dużą rolę odgrywa oczywiście cena – im droższy zakup, tym zapewne więcej kosztowała produkcja oraz poszczególne elementy produktu. Jeśli jednak nie posiadamy takich danych, to wydawać by się mogło, że jedyną opcją pozostaje wypróbowanie produktu i wysnucie wniosków na podstawie własnych doświadczeń. Wbrew pozorom istnieje jeszcze jedna możliwość. Często, aby odróżnić produkty z najwyższej półki, od tych o niższej wartości, wystarczy spojrzeć na opakowanie.

 

Opakowania kosmetyków są często wykonane z lekkich i odpornych materiałów, jak tworzywa sztuczne czy aluminium.

Opakowania premium różnią się od zwykłych wieloma elementami. Ich zadaniem jest pokazanie konsumentowi, że ma do czynienia

z produktem najwyższej jakości, dlatego również są wykonane z ogromną pieczołowitością i przy użyciu najlepszych surowców. Same projekty również mają ogromne znaczenie. Często korzysta się z nietypowych kształtów, barw, grafik oraz zdobień, które nadal charakteryzują się wytwornością i szykiem. Dobór materiałów jest jednym z najważniejszych zadań podczas projektowania opakowania premium. Należy dobrać je tak, aby nie tylko dobrze się prezentowały, ale były również przyjemne dla innych zmysłów. Dodatkową zaletą jest możliwość łatwego naniesienia na nie uszlachetnień, które często są wykorzystywane w projektach opakowań premium.
 
Design to podstawa
Dobrze wykonany projekt jest prawdopodobnie najważniejszym aspektem opakowania premium. Zadaniem projektanta jest nadanie całości odpowiedniego wyglądu, od pierwszego kontaktu wzbudzającego skojarzenia z luksusem. Aby tego dokonać warto zwrócić uwagę na kształt, do którego projektowania można podejść na kilka sposobów. Widać to zwłaszcza na przykładachbutelek – często w produktach luksusowych wykorzystuje się klasyczny wygląd, wzbogacony niewielkimi niuansami, które dodają całości charakteru. Jest to podejście tradycjonalistyczne, które zazwyczaj znajduje swoich zwolenników wśród starszych odbiorców. Takie projekty są szykowne, mają klasę. Często są przechowywane, ponieważ bardzo dobrze komponują się z otoczeniem. Drugą opcją jest wykorzystanie bardziej ekstrawaganckiego i śmiałego wyglądu. Sięgnięcie po nietypowe kształty, często przywołujące skojarzenia z dziełami sztuki nowoczesnej, skupi uwagę młodszych konsumentów. Taki wygląd przyciąga wzrok, czasami może być krzykliwy, jednak dalej powinien pozostawać w dobrym guście. Przez swoją charakterystykę, produkty się wyróżniają, a pozostawianie takiego opakowania na widoku, może sprawić, że stanie się ono jedną z centralnych ozdób w pomieszczeniu. 
 
Odpowiedni dobór

Kolory wykorzystywane w opakowaniach są zazwyczaj bardzo delikatne, dlatego często sięga się po pastelowe barwy.

Znaczący wpływ na odbiór projektu ma warstwa kolorystyczna. Zależnie od rynku, na który przeznaczony jest produkt może się ona różnić. Często widać jednak, że w segmencie premium królują stonowane kolory. Dominują w nim barwy czarna oraz biała. Oba te kolory są klasyczne, stylowe i praktycznie nigdy nie wychodzą z mody. Jest to bezpieczny wybór, który sprawdza się niemalże zawsze. Jednak nawet jeśli głównym motywem zostanie inny kolor, to zazwyczaj nie jest on krzykliwy. Jasne barwy są używane zazwyczaj w bardzo delikatnych, pastelowych odcieniach. Określone trendy można dostrzec, kiedy spojrzy się na pozostałe elementy opakowania. Bardzo często wykorzystywane są barwy złote, srebrne oraz kolory marki. Pierwsze dwa mają dodawać elegancji, połysku oraz dodatkowego poczucia wysokiej ekskluzywności. Za to opcja wykorzystująca charakterystyczne dla danej firmy barwy, służy identyfikacji marki, a także pozyskaniu nowych konsumentów czy przekonaniu do zakupu stałych klientów. 
Ważną rolę odgrywają również materiały wykorzystane do produkcji. Należy odpowiednio je dobrać zależnie od rodzaju sprzedawanego produktu. Szkło kojarzy się z prestiżem, dlatego jest często wykorzystywane w tego typu projektach. Dotyczy to zwłaszcza rynku napojów oraz perfum. Na obu materiał ten bardzo dobrze się sprawuje, pozwalając na projektowanie ciekawych, charakterystycznych i bardzo nietypowych kształtów. Jest to osiągalne dzięki plastyczności materiału. Dodatkowo w podstawowej formie szkło jest przezroczyste, dzięki czemu konsument może przyjrzeć się zawartości. Czasami projektanci decydują się na zabarwienie szkła, tym samym sprawiając, że staje się ono nieprzezroczyste. Przy odpowiednim wykorzystaniu jest to jednak atut, który sprawia, że butelka czy flakon stają się bardziej estetyczne. W produktach kosmetycznych dominują za to wysokiej jakości tworzywa sztuczne. Są one lekkie oraz wytrzymałe, a do tego często dzięki nim projektuje się opakowania w niewielkich rozmiarach. W ten sposób można łatwo zabrać je ze sobą w podróż. Do produkcji kartonów bardzo często używane są wysokiej jakości rodzaje tektury, które zapewniają nie tylko możliwość nadruku w wysokiej jakości ale i łatwość uszlachetniania. Często są one również przyjemne w dotyku.

Oszczędny projekt z wyrazistym uszlachetnieniem pokazuje wysoką klasę produktu, jednocześnie wyglądając bardzo estetycznie i szykownie.

Proces projektowania
Osiągnięcie zaplanowanego efektu w przypadku opakowań premium jest wyjątkowo skomplikowanym zadaniem. Projektanci mierzą się z wysokimi wymaganiami oraz wieloma problemami. Dlatego opracowano technikę dziewięciu kroków, z której korzysta wielu designerów. Proces zaczyna się od spotkania z klientem – w tym momencie osoba odpowiedzialna za projekt zapoznaje się z produktem, dowiaduje się, jakie ma być konkretne przeznaczenie opakowania oraz, ewentualnie, jakie emocje ma ono wywołać. W tym momencie powstają pierwsze szkice, a następnie wstępny układ. Kolejny krok jest wyjątkowo ważny, ponieważ w nim plan jest udoskonalany i zbliża się do efektu końcowego. Po nim następuje opracowywanie kroju pisma, użytego na etykietach. Następnie projektant zajmuje się sprawdzeniem przepisów legislacyjnych, obejmujących dany produkt. Interesuje go przede wszystkim to, ile i jakie informacje powinien umieścić, aby wszystko było zgodne z prawem. Ostatnie trzy kroki to praktycznie prace wykończeniowe – siódmy to nanoszenie finałowych poprawek, w ósmym dobierane są delikatne akcenty, a finałowy to projektowanie pudełka, torby lub innej formy opakowania pośredniego.
Proces ten może wydawać się przesadnie skomplikowany, jednak jest on najszybszą drogą do spełnienia oczekiwań konsumenta. Dlatego metoda ta jest obecnie tak często wykorzystywana. Dzięki odpowiedniej systematyzacji pracy, przedstawiciel marki może mieć wgląd w powstający produkt, a tym samym będzie mógł zwracać uwagę na pewne elementy, które – według niego – należy zmienić lub poprawić.

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Opakowanie kartonowe w centrum zainteresowania świata

W ostatnich latach obserwujemy trend związany z większym zużyciem kartonu w produkcji opakowań. Ma być nie tylko pięknie, ale i ekologicznie! Luksusowo i elegancko! To właśnie w tym obszarze zabłysnąć chcą marki premium. Karton to nie mikroplastik, ale materiał, który można łatwo poddać recyklingowi.

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty