Kalendarium

11-13.04.2017 · World Food

02-06.05.2017 · Metpack

04-10.05.2017 · Interpack

16-17.05.2017 · PLMA

23-26.05.2017 · Palstpol

Zrozumieć metal. Uszlachetnianie metalowych opakowań.

Agencja Anthem Worldwide z San Francisco swoim oryginalnym projektem puszki napojów Refreshe udowodniła, że produkty marki własnej sieci dyskontów wcale nie muszą być nudne.

 

Choć aluminium ma wiele zalet, to trzeba przyznać, że nie jest wdzięcznym materiałem do obróbki. Zwłaszcza w kwestii uszlachetniania, producenci opakowań stoją przed nie lada wyzwaniem, gdy chcą przenieść z papieru na metal oryginalny projekt studio graficznego. O czym warto pamiętać przy produkcji i dekoracji aluminium tłumaczą najwięksi producenci opakowań z tego materiału.

 

Paulina Malińska

 

Decydując się na produkcję opakowań z tzw. jasnego metalu (aluminium) należy pamiętać, że jego powierzchnia różni się znacznie od innych podłoży. Lista trudności, na które napotykają ich producenci jest długa i zaczyna się od ograniczeń nacisków przy drukowaniu do rekompensaty zniekształceń nanoszonej grafiki, a na potrzebie druku sitodrukowego na mokro (wet-to-wet) kończąc. Jakby tego było mało, kolory nadrukowane na metalowym pojemniku wyglądają i reagują inaczej. Potrzeba wielu lat doświadczeń, aby wyprodukować obrazy, które spełniają wymagania klientów, zwłaszcza w kwestii uzyskania fotograficznej reprodukcji obrazu. „W zakładach firmy Crown wykorzystujemy szereg nowoczesnych technologii i specjalistycznych narzędzi do nadruku, w tym opatentowane metody rozdzielania kolorów i kombinacje różnych systemów do cyfrowej obróbki obrazu z płyty. Tylko takie podejście gwarantuje wymaganą precyzję i dokładność podczas pracy z danym projektem opakowania, dzięki czemu nasz zespół może uzyskać obraz najwyższej jakości na metalowej powierzchni” – podsumowała Caroline Archer, dyrektor ds. marketingu i kluczowych klientów w oddziale Crown Bevcan Europe & Middle East.

 

Największym wyzwaniem przy projektowaniu designu puszki Brahma Carnival było uzyskanie czystego i wyraźnego nadruku w technologii offsetowej na blasze przy zachowaniu wyrazistości kolorów.y

Trudna współpraca

Większość producentów metalowych opakowań (m.in. puszek do napojów) narzeka, że agencje marketingowe nie posiadają wymaganej wiedzy na temat właściwości danego materiału przy przygotowywaniu projektów graficznych opakowań. Ten stereotyp obalają dwie z nich – Pierini Partners oraz Anthem Worldwide. Pierwsza z nich otrzymała brązową nagrodę Pentawards za projekt limitowanej edycji puszki brazylijskiego piwa Brahma Carnival. Jak tłumaczy Adrián Pierini, właściciel, największym problemem w uzyskaniu wysokiej jakości nadruku w technologii offsetowej na blasze był fakt, że stosowane farby nie mogą nakładać się na siebie. „Musieliśmy się nie lada natrudzić podczas projektowania wzoru, aby pozostał on czysty i wyraźny. Z drugiej strony, jest to niezwykle istotne, aby agencje projektowe wiedziały jak łączyć ze sobą jasne i ciemne farby, aby maksymalnie wydobyć z nich odblaskowe cechy aluminium” – dodał Adrián Pierini. Z kolei specjaliści z Anthem Worldwide (którzy zdobyli brąz w konkursie Pentawards za projekt puszki napoju Refreshe marki własnej sieci supermarketów Safeway) tłumaczą, że kluczem do powodzenia projektu jest wstępne planowanie. „Najważniejsze jest zrozumienie ograniczeń w drukowaniu na metalu zanim podejdzie się do projektowania grafiki, żeby na koniec nie okazało się, że ostateczna wersja nie spełnia oczekiwań. W naszej agencji te limity są punktem odniesienia dla zespołu projektowego i w połączeniu z otwartym dialogiem prowadzonym z partnerami drukującymi nasze projekty na aluminium, pozwalają nam na ciągłe podnoszenie jakości designu na opakowaniach” – wyjaśnił Brian Lovell, dyrektor kreatywny w siedzibie Anthem w San Francisco. Równie istotna jest odpowiednia gradacja kolorów nadruku i uzyskanie kontrastu z metalem, co można dopracować przy współpracy z producentami opakowań. Efektem tej strategii jest projekt odświeżonego wizerunku produktów marki własnej Refreshe sieci Safeway, który został wykonany w suchym offsecie (technika wysokowydajnego druku na opakowaniach okrągłych bez użycia wody) najpierw na puszkach napojów, a następnie na kartonowych pudełkach.

 

 

Nadruk termochromowy reaguje na naturalne światło słoneczne i sygnalizuje temperaturę napoju zmianą odcienia nadruku na metalu.

 

Pojawia się i znika

Kwestia uzyskania wysokiej jakości nadruku na powierzchni pojemnika sprawia trudności nie tylko grafikom, ale nawet doświadczonym producentom opakowań. „W naszej firmie stosujemy dwie zaawansowane technologie: CtP (Computer-to-Plate) oraz Rexam High Definition. Pierwsza z nich pozwala nam na bezpośrednie naświetlanie form drukowych z komputera, czego efektem jest lepsza jakoś nadruku w porównaniu do standardowych technologii. Z kolei druga opcja jest polecana przy wykonywaniu skomplikowanych graficznie projektów, z dużą ilością detali, do wykonania których przygotowujemy laserowo grawerowane płyty drukowe” – skomentowała Marianne Freund, Innovation and NPD Manager w Rexam Beverage. W celu uzyskania jeszcze lepszego efektu wizualnego można wykorzystać specjalne farby lub lakiery. Jednym z najnowszych rozwiązań na rynku są bezbarwne farby fotochromowe, które reagują na naturalne światło słoneczne. Przy wykorzystaniu ich do dekoracji metalu można uzyskać nadruk termochromowy, który sygnalizuje temperaturę przechowywanego produktu zmianą odcienia koloru nadruku na powierzchni puszki. Rozwiązanie to ma być hitem tego lata i szybko zdobywa popularność wśród producentów napojów gazowanych i alkoholi. Jednak jego tajemnicę rynek pozna dopiero za jakiś czas – firma Rexam posiada bowiem wyłączność na jego dystrybucję do 2015 r.

 

Tactile (efekt skórki pomarańczowej) i High Resolution (druk wysokiej rozdzielczości).

Korpus, wieczko, kluczyk

Z kolei firma Can-Pack chętnie korzysta z wielokolorowego druku wysokiej rozdzielczości (idealny do nadruku zdjęć na puszkach), który uzyskuje się przez zwiększenie ilości punktów rastra przy zastosowaniu nowoczesnych laserów bezpośredniego grawerowania. Dla uatrakcyjnienia opakowania można jeszcze zastosować lakier matowy lub soft-touch (selektywnie lub na całej powierzchni), dodający właściwości haptyczne. Równie popularnie stosowany jest lakier perłowy, dający efekt połyskujących w świetle drobinek brokatu, oraz farby fluorescencyjne, odbijające w ciemnościach pobraną wcześniej energię ze światła dziennego lub sztucznego. Podobny efekt można otrzymać za pomocą selektywnego zadruku farbami czułymi na promienie UV. Ciekawą propozycją wyróżnienia opakowania jest także embossowanie, czyli wytłoczenie części powierzchni, najczęściej logo producenta, marki produktu lub wybranych elementów litografii. W przypadku aluminiowych puszek dużą popularnością cieszy się ostatnio również efekt skórki pomarańczy, który polega na pokryciu wybranych elementów litografii specjalną farbą, która przy kontakcie z lakierem wywołuje reakcję, tworząc chropowatą teksturę. Z kolei w przypadku opakowań stalowych najpopularniejsze jest stosowanie w druku kolorów transparentnych, bez tradycyjnego dla blach stalowych podkładu z białej emalii, wybieranych zwłaszcza przy druku litografii z wykorzystaniem koloru złotego oraz przy druku transparentnych odcieni niebieskiego, granatu czy bordo. Jednak pojemnik z metalu to nie tylko korpus, ale również wieczko, które jest coraz częściej wykorzystywane jako dodatkowa powierzchnia marketingowa. Można je zadrukować litografią z wykorzystaniem powyższych technologii lub wykonać druk promocyjny na wewnętrznej stronie wieczka. Dodatkowo stosuje się druk laserowy na kolorowym kluczyku, z możliwością jego przetłoczenia, a także wycięcia wewnątrz kluczyka. „Dostępnych technologii dekoracji opakowań z metalu jest wiele, a każda z nich pozwala uzyskać inny, ale równie ciekawy efekt w zależności od zapotrzebowania” – tłumaczy Anna Grodowska z działu public relations w firmie Can-Pack S.A.

 

Uszlachetniać można nie tylko puszki, ale również etykiety. Firma Color Press z Wrocławia opanowała skomplikowaną technikę, która pozwala ukierunkować grubą warstwę aluminium w postać samoprzylepnej etykiety na roli o grubości nawet 200 mikronów. „Jednym z największych problemów jest utrzymanie powierzchni etykiety w gładkiej postaci. Taki materiał podczas produkcji nie wybacza najdelikatniejszych szarpnięć, zgięć czy uderzeń” – skomentował Oleg Prociuk, specjalista z działu rozwoju w firmie Color Press.

Metalowa przyszłość

Czy produkcja i uszlachetnianie opakowań z metalu będzie łatwiejsza w przyszłości? Tego nikt obiecać nie może, ale z pewnością globalni producenci będą robić wszystko, aby usprawnić ten proces. „Od ostatnich 120 lat naszej działalności obserwujemy ciągłe zmiany w metalowych opakowaniach; począwszy od ich formatu, a na funkcji kończąc. Obecnie zauważamy rosnący nacisk na wykorzystanie grafiki do indywidualizacji produktów – ze względu na region, rynek czy cechy demograficzne – w celu dotarcia do różnych grup konsumentów. Z pewnością wysokiej jakości i wysokiej rozdzielczości nadruk będzie nadal pełnił kluczową rolę w personalizacji tych projektów. Obecnie testujemy z naszymi dostawcami lakierów i farb nowe reakcje kolorów i tekstur, które będą jeszcze bardziej wyróżniać metal od innych, standardowych podłoży” – podsumowała Caroline Archer. Należy więc uzbroić się w cierpliwość i pozwolić producentom eliminować z czasem kolejne trudności przy produkcji opakowań z tego materiału, zgodnie z zasadą Eleanor Roosevelt: „Szczęście nie jest celem samym w sobie; jest jego produktem ubocznym”.

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Luksus opakowań - „obfita urodzajność”

Luksus jest nie tylko wszechobecny w życiu, ale również w produkcji opakowań. Latanie samolotem nie jest już luksusem... a tłoczenie folią, efekty metaliczne, druk pigmentami perłowymi itp. nawet najbardziej tanich opakowań masowych i z sektora FMCG jest wszechobecne.

Ankieta

Jak oceniasz nową stronę internetową

5
4
3
2

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty