Interpack 2011. Jakość życia w świecie opakowań.

Najważniejsze wydarzenie w branży opakowaniowej zakończyło się ogromnym sukcesem. 2700 wystawców z ponad 60 krajów niemal jednomyślnie uznało tegoroczną edycję targów Interpack za bardzo udaną. Ponad 100.000 z 166.000 zwiedzających przyjechało do Düsseldorfu z zagranicy, by przejść tysiące metrów kwadratowych świata opakowań rozmieszczonego w 19 halach wystawowych. Każdy z wystawców, bez względu na to czy była to mała, czy duża firma, bardziej lub mniej znana, chciał zaprezentować się z jak najlepszej strony pokazując swoje nowości i ofertę. Przyczyna? Tylko jedna.

 

Monika Mikołajczak

 

Targi Interpack pozwalają na nawiązanie długotrwałych relacji biznesowych. Podczas spotkań i wykładów można spotkać najwyższe kierownictwo międzynarodowych firm związanych z branżą. Badania przeprowadzone podczas targów wskazywały, że także trzy czwarte zwiedzających należało właśnie do kadry zarządzającej. „Na naszym stoisku nie było większego zainteresowania wystawionymi produktami. Udało nam się jednak nawiązać 30 proc. więcej kontaktów biznesowych niż w roku 2008, a co najważniejsze, kontakty te dotyczą managementu wśród producentów, czyli potencjalnych klientów. Podobne opinie słychać było od konkurencji. Potwierdza to tylko stabilność pozytywnych trendów gospodarczych” – powiedział Christian Traumann, dyrektor zarządzający w Multivac.

„My szukamy przede wszystkim dystrybutorów na rynku niemieckim i czekamy na klientów z… Rosji. Niemiec nie kupi polskiej maszyny od polskiego producenta” – usłyszałam na stoisku polskiej firmy. Interpack dla większości z naszych rodzimych wystawców to doskonała okazja do podbicia zachodniej Europy i reszty świata. „Polska została zdobyta, a my chcemy więcej” – mówi, oczywiście właściciel, drukarni fleksograficznej, której stoisko wygląda równie atrakcyjnie, jak prezentowana na nim oferta. „Przyszłość opakowań to jest łatwość otwierania i zamykania. Bo nie jesteśmy zmuszani do korzystania z zawartości do samego końca” – powiedział spotkany na targach (jako zwiedzający) Wojciech Gogol z drukarni Masterpress poszukujący innowacyjnych rozwiązań, urzeczony japońskimi doypackami…

 

Rozwój, bezpieczeństwo, wygoda

Zagadnieniami, które stale poruszano podczas siedmiu dni jednej z najważniejszych branżowych wystaw na świecie był zrównoważony rozwój, bezpieczeństwo oraz wygoda w kontekście opakowań. Jednak organizatorzy targów pod względem doboru głównej tematyki stanęli na wysokości zadania wspierając dobroczynne inicjatywy oraz przygotowując liczne kreatywne projekty, a mowa tu o platformach Save Food, Innovationparc Packaging czy Metal Packaging Plaza.

Kampania Save Food została zorganizowana przez Messe Düsseldorf we współpracy z Organizacją ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) ONZ (o czym pisaliśmy już w poprzednim wydaniu PACKAGING POLSKA), by poruszyć temat marnotrawienia żywności na świecie. Na konferencjach Save Food producenci przemysłu opakowaniowego, sprzedawcy detaliczni, przedstawiciele organizacji pozarządowych, naukowcy i znani politycy podejmowali konstruktywny dialog dotyczący różnych aspektów globalnej straty żywności. „Sukces kampanii Save Food na targach Interpack pokazuje, że potrafimy umieścić nasze międzynarodowe doświadczenie w opakowalnictwie poza obszarami świadczonych przez nas usług. Podjęliśmy obiecujący dialog w jednej z ważniejszych społecznie kwestii naszych czasów. Będziemy zatem kontynuować ten temat z Organizacją ds. Wyżywienia i Rolnictwa, co już ustaliliśmy z A. Traore, zastępcą dyrektora generalnego FAO” – podsumowuje inicjatywę Werner Matthias Dornscheidt, prezes Messe Düsseldorf.

Jednak nie tylko kampania Save Food cieszyła się dużym zainteresowaniem, również inne projekty przyciągnęły uwagę zwiedzających. Na pięciu różnych stoiskach, zaaranżowanych na wzór sklepów, ułożonych tematycznie: Prostota, Tożsamość, Zdrowie, Estetyka, Znaczenie – Innovationparc Packaging pod hasłem „Jakość życia” zgromadził firmy z całej branży opakowaniowej. Opracowane we wcześniej skoordynowanych zespołach prezentacje najlepszych praktyk i wizje przyszłości cieszyły się dużą popularnością. Prostota w kontekście jakości życia oznacza świadome ograniczenie złożoności, czyli przede wszystkim łatwość w użytkowaniu opakowań. W zglobalizowanym i skomplikowanym świecie komfort może zapewnić przynależność do grupy lub określonego stylu, czyli czynniki zapewniające Tożsamość. Sklep Dr Happy odzwierciedlał przyszłe tendencje, w której konsumenci będą prosić o produkty w pełni zdrowe, bo Zdrowie jest na szczycie listy życiowych priorytetów. Pojęcie Estetyki w kontekście opakowań poruszane było przede wszystkim przez projektantów, którzy podkreślali rosnące znaczenie tej kwestii we wszystkich dziedzinach przemysłu. Organizatorzy targów chcieli również uświadomić zwiedzającym, że zasoby nie są nieograniczone, a ekologiczne rozwiązania mają ogromne znaczenie dla społeczeństwa. Jak twierdziły firmy uczestniczące w tym przedsięwzięciu oraz goście, park innowacji stworzył unikalne forum konstruktywnych dyskusji i kreatywnych pomysłów. „Innovationparc Packaging oznacza strategię twórczego prezentowania tematów w innej niż zwykle formie. Dzięki tej platformie wprowadziliśmy tematyczne stoiska, które naświetlają rzeczy nowe i dotychczas nieznane. Motto „Jakość życia” oznacza podejście ukierunkowane na człowieka i bezpośrednią korelację konsumpcji z zachowaniami grupy docelowej” – mówił Bernd Jablonowski, dyrektor Interpack 2011.

Tematem specjalnym targów Interpack 2011 był metal, gdzie właśnie sektor Metal Packaging Plaza zgromadził producentów, dostawców i zainteresowanych wykorzystaniem tego materiału w opakowalnictwie. Ku zadowoleniu stowarzyszeń opakowań metalowych, VMV i Empac, liczne prezentacje i wykłady poświęcone informacją o metalu również przyciągnęły rzesze zainteresowanych.


« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Inteligentny design opakowania

Wraz z rozwojem gospodarczym muszą podążać również i opakowania. Często są one określane jako „inteligentne”, ponieważ do ich funkcji należy również filtrowanie i interpretowanie informacji. Inteligentne opakowania można rozpoznać po określonych cechach: są interaktywne, przybierają coraz bardziej wyrafinowane formy i można je kształtować według życzeń klienta. 

Reklama

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty