Inteligentny design opakowania

Wraz z rozwojem gospodarczym muszą podążać również i opakowania. Często są one określane jako „inteligentne”, ponieważ do ich funkcji należy również filtrowanie i interpretowanie informacji. Inteligentne opakowania można rozpoznać po określonych cechach: są interaktywne, podczas intensywnego użytkowania przybierają coraz bardziej wyrafinowane formy i można je kształtować dokładnie według życzeń klienta. Inteligencja opakowania jest integralną częścią design, albowiem wszystkie użytkowe funkcje inteligentnych opakowań są zintegrowane z grafiką. Zatem całość powinna nie tylko być inteligentna, ale i dobrze wyglądać oraz, w efekcie, sprzedawać produkt.

 

Opakowanie sprzedaje produkt

W czasach, kiedy pęd życia i notoryczny brak czasu nie pozwalają na zbyt długie zastanawianie się w sklepie nad zakupem, w większości przypadków to właśnie opakowanie sprzedaje produkt. Według przeprowadzonych badań, 75 proc. ankietowanych stwierdza, że podczas dokonywania codziennych zakupów kieruje się zdobytym doświadczeniem i znajomością danego produktu, a zaledwie 10 proc. przyznało, że wpływ na wybór produktu ma reklama. Inne badania wykazały, że ponad 60 proc. wszystkich zakupów, należących do produktów codziennego użytku nie jest planowane. Klient dopiero na miejscu decyduje, czy jest zainteresowany danym produktem czy nie. Szacuje się, że do 20 proc. takich zakupów dokonywane jest spontanicznie i wypływa z bezpośredniego kontaktu z opakowaniem. Dlatego…

 

…design opakowań dochodzi do głosu.

Przy okazji tego tematu trzeba przyznać, że projektowanie opakowań wymaga bardzo szerokiej wiedzy nie tylko z zakresu  znajomości programów do projektowania opakowań ale również z zakresu grafiki, marketingu a przede wszystkim znajomości rynku i produktów konkurencyjnych. Dobrym przykładem jest, może banalny produkt, za jaki można uznać krówkę „mordoklejkę”, która, będąc zawsze bardzo dobrym produktem, kiedyś owinięta była w biały, nic nie mówiący papierek. Teraz, dzięki projektantom, „mordoklejka” odzyskała świetność i wyróżnia się spośród innych cukierków na półce sklepowej. Można powiedzieć, że to opakowanie ją teraz sprzedaje.

 

Zapraszam do lektury!

 

Izabela E. Kwiatkowska

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Opakowanie spontaniczne

Jeden z wydziałów strategii marketingowych uczelni wyższej, przeprowadził badania na temat roli opakowania w fazie zakupu produktu. Badanie to przeprowadzono na próbie 100 mężczyzn i kobiet (62 kobiety i 38 mężczyzn). Z grupy 62 kobiet 38 proc. kobiet było w wieku poniżej 30 lat, 48 proc. pomiędzy trzydziestym a sześćdziesiątym rokiem życia, natomiast 19 proc. powyżej sześćdziesiątego roku życia. 

Reklama

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty