Kalendarium

27-29.09.2022 · FachPack, Nürnberg

26-28.09.2022 · TAROPAK, Poznań

03-05.10.2022 · LuxePack, Monaco

11-14.09.2023 · LABELEXPO, Bruksela

Elastyczna produkcja z FANO

Etykieta to wizytówka opakowania. Pełni ona nie tylko rolę informacyjną, ale i reprezentacyjną, często decydując o tym, czy produkt przekona do siebie konsumenta i trafi do jego koszyka zakupowego. Obecne technologie zapewniają producentom opakowań nieskończone możliwości w ich projektowaniu, zarówno pod względem formy, druku jak i rodzajów uszlachetnień, jednocześnie podnosząc poprzeczkę w zakresie innowacji i konkurencyjności. FANO, polska drukarnia fleksograficzna to jeden z wiodących producentów etykiet i opakowań elastycznych, który pojawia się wszędzie tam, gdzie poprzeczka zawieszona jest wysoko.

 

Firma bierze udział w wielu imprezach targowych. Na zdjęciu stoisko producenta na targach SIAL w Paryżu.

Początek historii drukarni sięga 1985 roku. Od tamtego czasu firma przeszła wiele etapów rozwoju, dotyczących zarówno prowadzonych usług, rozbudowy powierzchni produkcyjnej jak i parku maszynowego. Obecnie zajmuje się ona produkcją etykiet samoprzylepnych, laminatów saszetkowych, shrink sleeve oraz innych folii i opakowań, korzystając z możliwości nowoczesnych maszyn rolowych z technologią HD Flexo, oferujących różne opcje uszlachetnień druku z zastosowaniem sitodruku rotacyjnego, coldstampingu, tłoczenia, laminowania, poddruku od strony kleju oraz wielu innych rozwiązań, które mogą być ze sobą łączone. Jednak innowacyjne technologie nie są głównym motorem napędowym firmy. Dla FANO największą wartość stanowią ludzie tworzący całą branżę opakowań i etykiet. Dlatego też od samego początku swojej działalności przedstawicieli drukarni można spotkać podczas wielu imprez krajowych i zagranicznych, takich jak np. targi FachPack, Interpack, SIAL czy Anuga, a nieodłącznym elementem strategii rozwoju firmy jest zapewnienie klientom elastycznej obsługi o wysokim standardzie i dopasowanie się do ich indywidualnych potrzeb. W rozmowie z Bolesławem Jasinowiczem, wiceprezesem zarządu firmy FANO poznajemy kulisy rozwoju polskiej drukarni etykiet, która nieustannie poszerza swoją ofertę produktową, dostarczając na rynek rozwiązania najwyższej jakości. Najnowszą inwestycją firmy jest instalacja kolejnej maszyny fleksograficznej firmy Mark Andy, która ma pozwolić na znaczne zwiększenie mocy produkcyjnych.

 

PACKAGING POLSKA: Firma FANO rozpoczęła działalność w 1985 roku i na początku zajmowała się produkcją offsetową. Obecnie jest jednym z większych polskich producentów etykiet na rynku. Jak na przestrzeni lat potoczyła się historia firmy i jak przebiegał jej rozwój?

BOLESŁAW JASINOWICZ: Tak, już ponad 35 lat nasza firma działa na rynku poligraficznym. Jesteśmy firmą rodzinną z klasycznym przykładem sukcesji pokoleniowej. Działalność rozpoczął mój ojciec w latach 80-tych, początkowo na rynku polskim, ale z biegiem lat w wyniku udziału w wielu targach zagranicznych takich jak FachPack, Interpack czy Anuga w Niemczech, Embalage i SIAL w Paryżu, PLMA w Amsterdamie czy Cosmoprof w Bolonii doszedł również eksport do krajów Europy zachodniej, takich jak Niemcy, Austria, Szwecja, Belgia, Holandia czy Węgry, Czechy i Bułgaria. Na początku oferta opierała się na produkcji offsetowej, jednak w roku 1994 zmieniliśmy technologię na fleksografię i rozpoczęliśmy dostarczać nasze produkty na roli; etykiety samoprzylepne czy opakowania giętkie rola-rola i tak do dziś doskonalimy tą technologię dokładając kolejne metody zdobień i uszlachetnień. Mój wieloletni wkład w rozwój firmy FANO nie polega jedynie na nowych inwestycjach, ale głównie na nawiązywaniu dobrych i szczerych relacji z naszymi klientami, którzy zawsze mogą liczyć na naszą pomoc w trudnych sytuacjach.

 

PP: „FANO” to nie przypadkowy zbiór liter, a konkretne przesłanie: Foldery, Akcydensy, Nadruki i Opakowania. Jakie produkty można znaleźć obecnie w ofercie firmy i jakie usługi Państwo oferują?

BJ: Nazwa faktycznie powstała w wyniku zestawienia czterech pierwszych liter od głównych produktów jakie zawierała nasza oferta na początku działalności. Z biegiem lat portfolio nieco się zmieniło i znacznie poszerzyło. Na dzień dzisiejszy specjalizujemy się w trzech głównych produktach najwyższej jakości jak: etykiety samoprzylepne, laminaty saszetkowe oraz opakowania typu shrink sleeve, jednak w ofercie mamy jeszcze wiele innych rozwiązań jak folie BOPP do flowpacków, obwoluty na mydła, obwoluty na napoje typu wrap-around czy etykiety typu  „in-mould labels”. Nasz park maszynowy oferuje wykonywanie różnorodnych i skomplikowanych etykiet oraz opakowań.

 

PP: Czy Państwa oferta skierowana jest do konkretnych branż, czy raczej są Państwo otwarci na każde zlecenie?

BJ: Jesteśmy otwarci na wszystkie branże jednak lubimy wyzwania, dlatego naszą ofertę kierujemy głównie do wymagających klientów, którzy poszukują etykiet i opakowań najwyższej jakości, głównie do branży kosmetycznej, alkoholowej i producentów chemii gospodarczej, gdzie jakość gra kluczową rolę. Oczywiście branża spożywcza jest jednym z największych odbiorców opakowań, dlatego jesteśmy obecni również w tej gałęzi przemysłu, choć tutaj rzadziej można spotkać etykiety przetworzone z uszlachetnieniami, wymagających przykładowo druku z liniaturą 200 linii na cal.

Bardzo chętnie podejmujemy trudne wyzwania, dlatego często robimy różnego rodzaju próby druku i badamy nowe rozwiązania dla naszych klientów. Lubimy eksplorować nowe możliwości we współpracy z naszymi klientami.

 

PP: Zaawansowany park maszynowy umożliwia firmie realizację najbardziej skomplikowanych nadruków. Na jakich maszynach pracuje FANO i jakie rozwiązania technologiczne wyróżniają park maszynowy firmy?

BJ: Na podstawie zbieranych przez wiele lat doświadczeń oraz wsłuchując się w potrzeby naszych klientów, stale poszerzamy nasze możliwości produkcyjne zarówno pod kątem ilościowym jak i jakościowym. Od wielu już lat drukujemy w standardzie HD FLEXO ale mamy wiele innych możliwości uszlachetniania druku jak sitodruk rotacyjny, złocenie na gorąco czy na zimno, laminację, perforację, druk rewersowy czy lakierowanie różnymi rodzajami lakierów: mat, błysk, soft touch czy sand touch - wszystko to możemy połączyć w jednym procesie i osiągnąć produkt najwyższej jakości, który ma wartość dodaną, tak oczekiwaną w branży kosmetycznej, jak i alkoholowej. Stuprocentowa inspekcja w trakcie druku gwarantuje powtarzalność każdej odbitki, z kolei wydajne maszyny konfekcjonujące zapewniają odpowiednie rolki końcowe, które trafiają do naszych klientów.

Ogromną rolę w produkcji etykiet i opakowań odgrywają również bezpieczeństwo i ekologia, dlatego dostawcami certyfikowanych i atestowanych materiałów są wyłącznie kwalifikowane firmy, światowi liderzy, oferujący szeroką gamę bezpiecznych produktów oraz wsparcie techniczne. Aby spełnić rosnące oczekiwania naszych klientów, wdrożyliśmy również bardzo nowoczesny, informatyczny zintegrowany system zarządzania, który integruje ze sobą wszystkie etapy realizacji zamówień, a to wszystko zgodnie z normą ISO 9001:2015.

 

PP: Jakie produkty czy też usługi z portfolio cieszą się obecnie największą popularnością, a jakie są specjalnością firmy?

BJ: Jak już wspomniałem, specjalizujemy się w produkcji najwyższej jakości, wysoko przetworzonych etykiet samoprzylepnych na roli dla branży kosmetycznej, alkoholowej czy producentów chemii gospodarczej, ale stanowią one aktualnie około 50 procent naszej produkcji. Wyspecjalizowaliśmy się również w produkcji laminatów i folii saszetkowych dedykowanych do pakowania produktów płynnych i sypkich. Od 10 lat jesteśmy również dostawcą rozwiązań typu shrink sleeve na roli lub w arkuszu z możliwością perforacji. Te ostatnie stale zyskują coraz większą rzeszę odbiorców choć nie są łatwym produktem. Na szczęście zdobyliśmy już odpowiednią wiedzę i umiejętności ich produkcji i jesteśmy w stanie spełnić oczekiwania najbardziej wymagających klientów.

 

PP: W sierpniu planują Państwo instalację nowej maszyny od Mark Andy. Czy możemy poznać szczegóły tej współpracy? Co zadecydowało o wyborze rozwiązania tego producenta?

BJ: Kolejna instalacja jest wynikiem stałego rozwoju i zapotrzebowania na moce produkcyjne, których nam ostatnio zaczęło brakować. Faktycznie to już trzecia maszyna Mark Andy w ostatnich latach instalowana w naszej firmie ale jest to wynikiem dobrych doświadczeń, jakie mamy z tym dostawcą oraz kompatybilności nowej maszyny z poprzednimi instalacjami. Zawsze staramy się zagwarantować naszym klientom bezpieczeństwo i ciągłość dostaw stąd posiadanie podobnych urządzeń daje nam dużą elastyczność i możliwość szybkiej reakcji na zmienne zapotrzebowania rynku.

 

PP: Zrównoważony rozwój to zdecydowanie numer jeden, jeśli chodzi o panujące trendy w branży opakowaniowej i nie tylko. Na jakie rozwiązania w tym zakresie może liczyć Państwa klient?

BJ: Już od wielu lat w naszej ofercie mamy rozwiązania wpisujące się w trendy ekologiczne. Na potrzeby naszych klientów wykonaliśmy również wiele prób. Jednak materiały ekologiczne, nadające się do kompostowania czy pochodzące z recyklingu są na tą chwilę znacznie droższe i z tego powodu nie cieszą się jeszcze zbyt dużym powodzeniem. Testowaliśmy już wiele ekologicznych materiałów i jesteśmy gotowi produkować etykiety i opakowania na ich bazie.

Aktualnie jesteśmy na etapie budowy nowego zakładu produkcyjnego, który będzie przystosowany do produkcji etykiet i opakowań do bezpośredniego kontaktu z żywnością w standardzie HACCP i BRC. Nowy obiekt będzie spełniał najwyższe normy ekologiczne i jakościowe.

 

PP: Pandemia dała się we znaki wielu sektorom gospodarki, choć branża opakowaniowa wyszła z tej sytuacji obronną ręką. Jak Państwo poradzili sobie w tym trudnym czasie i jak zmieniło się funkcjonowanie firmy od marca 2020 roku? Czy pandemia i związane z nią obostrzenia wpłynęły na Państwa wyniki sprzedażowe?

BJ: Muszę przyznać, że czas pandemii jest dla nas okresem bardzo pracowitym, notujemy stały wzrost obrotów zarówno w 2020 jak i w bieżącym roku. W mojej ocenie jest to wynikiem zarówno konsekwentnej realizacji założonych celów jak również wzrostu popytu wynikającego z zaistniałej sytuacji. Jako Przewodniczący Polskiego Stowarzyszenia Polskich Producentów Etykiet Samoprzylepnych (SPPES) mam stały kontakt z wieloma producentami w naszej branży i z moich informacji wynika, że ostatni rok faktycznie przyniósł wzrost zapotrzebowania na nasze produkty. Mimo tego, nie jest to dla nas łatwy rok. Mamy do czynienia z brakami surowców i opóźnionymi dostawami a od początku 2021 roku spotkaliśmy się z ogromną falą wzrostów cen surowców począwszy od podłoży drukowych, farb i lakierów po kartony, folie i taśmy pakowe kończąc. Z tak dużą skalą podwyżek, która dotyka naszą branżę w mojej przeszło 20 letniej karierze jeszcze się nie spotkałem. W tym roku byliśmy zmuszeni już trzy razy korygować poziom cenowy naszych wyrobów. Spotykamy się z brakiem akceptacji podwyżek ze strony naszych klientów, jednak widząc, co dzieje się w branży można już teraz stwierdzić, że to jeszcze nie koniec podwyżek i na jesieni możemy się spodziewać kolejnych. Niestety sytuacja na rynkach światowych surowców jest bardzo niestabilna, a my jako dostawcy półproduktu jesteśmy między przysłowiowym młotem a kowadłem.  Z jednej strony światowe koncerny stawiają nas w sytuacji bez wyjścia, z drugiej jednak większość naszych klientów to średnie i duże firmy, mające długofalowe umowy z sieciami handlowymi.

 

PP: Z utęsknieniem czekamy na zbliżające się targi. Czy planują Państwo prezentacje jakiś innowacyjnych rozwiązań? Na jakich wydarzeniach będzie można spotkać rozwiązania Fano i czego możemy się spodziewać?

BJ: My również nie możemy doczekać się bezpośrednich spotkań z naszymi klientami. Nasza firma co roku była obecna na średnio 10-15 imprezach targowych jako wystawca lub w ramach misji. Mam nadzieję, że zaplanowane najbliższe targi w Polsce odbędą się i będziemy się mogli tam spotkać z naszymi klientami. Od samego początku jesteśmy obecni na targach Packaging Innovations czy Warsaw Pack w Warszawie czy Taropak w Poznaniu. Serdecznie zapraszamy wszystkich klientów i kontrahentów do spotkania z nami na tych targach. Mamy do pokazania rozwiązania najwyższej jakości również na materiałach ekologicznych, które w chwili obecnej są bardzo poszukiwane. Planujemy również naszą obecność na targach zagranicznych, m.in na PLMA w Amsterdamie czy Cosmoprof w Bolonii.

Zapraszamy do współpracy.

Bolesław Jasinowicz

Wiceprezes zarządu FANO Sp. z o. o.

Komentarz miesiąca

Opakowania na „godzinę zero”

Przeprowadzka jest zabawna tylko w wieku 18 lat, kiedy masz torbę podróżną i plecak, ale nie w wieku średnim, kiedy masz 4 kartony z samymi patelniami, 250 par butów i osobną walizkę na kosmetyki.

Kiedy po 25 latach, w głowie tli się wizja przeprowadzki zawartości całego domu, rosną nadzieje na jej bezproblemowy przebieg. Zaplanowanie wszystkiego oraz spakowanie rzeczy na czas, a także pogodzenie jej z życiem codziennym, pracą oraz zaplanowanymi 7 miesięcy temu spotkaniami, to idealny plan. Nie ma nic gorszego niż to, że....

 

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty