-
CONTENT
-
Wydarzenia
- Kubki miejskie w Gdyni
- PlantBottle w fazie testów
- Karl Knauer wyróżniony
- Nowa fabryka w Strykowie
- Polska wersja językowa
- Green Packaging Showroom
- Utrudniony recykling kubków
- Jysk w obronie środowiska
- Elektrownia wodna w Munkedal
- „20 lat minęło, jak jeden dzień”
- Żabka w trosce o planetę
- Nagroda Worldstar dla Stora Enso
- Nagroda Ralpha Moylea
- Pro Carton dołącza do inicjatywy
- Who Cares? Who Does?
- WPO przyznało nagrody
- SegregAkcja z Biedronką
- Podwyżka słodkich napojów
- Nowe biuro i siedziba zarządu
- Odszedł Marek Rosłon
- Certyfikacja europejskich zakładów
- Wygrana studentki z Poznania
- Farma trolli i dezinformacja
- Polska Izba Opakowań członkiem WPO
- Francuski zakaz od 2022 roku
- UE przegrywa z recyklingiem
- Paccor częścią Circopack
- CCL Label dołącza do HolyGrail 2.0
- Spotkanie WPO online
- Recykling w Ostrołęce
- Mondi w CELAB
- Ocena z Circulytics
- CELAB i UPM
- 4 edycja Stena Recycling
- ZWYCIEZCY ART OF PACKAGING 2020
- Owoce w... plastiku
- Let’s pack!
- Design Circular
- Smurfit Kappa online
- 27 sprzątanie Polski
- Ekologia kluczem sukcesu
- Kodak wyróżniony
- ABC(DE) dla zdrowia
- Motyw polarnej zorzy
- Sukces recyklomatów
- Herma nagrodzona
- Polski Pakt Plastikowy
- Partnerstwo dla ochrony lasów
- Nagroda dla 3 Circles
- Olimpijskie partnerstwo
- CanPack przyjazny środowisku
- Karton do żółtego!
- „Projektowanie społeczne” z nową datą
- „Wystarczy chcieć”
- Chiny wstrzymują import mięsa
- Zwolnienia grupowe w Tesco
- Opakowaniowa misja Aldi
- Na kompost z tekturą
- Koniec aptek Hebe w Polsce
- 0,80 euro za kilogram odpadów
- Südpack poszerza możliwości
- Ban na jednorazówki
- Platyna dla Iggesund
- Żabka testuje automat do paczek
- Sitma pakuje maseczki
- Ekspansja Canpacku
- WPO otwiera konkurs
- UPM walczy z COVID-19
- Niebezpieczne dla zdrowia
- Zapewnione bezpieczeństwo
- Huhtamaki produkuje przyłbice
- Pierwsza sztanca RDC 106 w Polsce
- Akcja “Przyłbice”
- Vector 2020
- Koenig & Bauer Live
- Najmniejszy wypełniacz w historii
- Nowa wizja Bobsta
- Wystawa końcoworoczna UAP
- Kupuj wygodnie
- „Klient nasz Pan”
- Wykorzystaj rok 2020 na swoją korzyść
- Potrzeba matką wynalazków
- Canpack dla medyków
- Lizbona podtrzymuje datę
- Sto lat Miraclon!
- PCI Days 2020
- Targi Metpack 2020
- Targi Plastpol
- Packaging [R]evolution
- Dziesięcioro finalistów
- Dzień otwarty w MDM-Druk
- Golden Pixel Award 2019
- Luxury Packaging Awards 2019
- Technologia najwyższej jakości
- Miraclon nagrodzone
- Opakowaniowy biznes
- Transform dla digitalizacji
- Packaging Design Center
- Szereg produktów na Labelexpo
- Premiera na targach
- Dni otwarte w Fleksodruk
- Życie nabiera barw
- Heidelberg i opakowania na poziomie
- W kierunku GOZ
- Skondensowana dawka wiedzy
- Zgłoś swoje opakowanie!
- Giętkie zamknięcie
- Zrównoważony transport ma znaczenie!
- Ważny krok ku transformacji
- Poligrafia ponad podziałami
- Inwestycje na miarę
- Świętują 20-lecie
- Inwestycje na miarę
- Dwie dekady w Polsce
- W stronę nowoczesności
- Innowacje na pierwszym miejscu
- Coraz większe inwestycje
- Gwarancja bezpieczeństwa
- Jubileuszowa edycja ART of PACKAGING
- Perły wśród opakowań wyłowione!
- ECMA działa! Pierwsze spotkanie tematyczne ECMA Polska
- Intrograf zaprasza. Otwarcie w Lublinie
- Biznes się klei. Henkel PSA Forum we Wrocławiu
- Cyfrowa majówka. Xeikon Café
- Poszukiwani, poszukiwane. Relacja z targów easy fairs Packaging Innovations 2014
- Europa w puszce. Dni Otwarte w zakładzie produkcyjnym FPS w Skarbimierzu
- Joulupukki w Wieliczce. UPM Raflatac świętuje 5-lecie produkcji w Polsce
- Skaner czy Porsche? Zintegrowane systemy wizyjne EyeC na maszynie Langer2 firmy Jurmet
- Walka o żywność. O czym dyskutowano podczas konferencji „Dobra żywność – tradycja, jakość, perspektywy”
- Spacer z puszką. Ball Packaging Europe
- Nowoczesność w parze z tradycją. 20-lecie Miller Graphics Poland.
- Rozmiar XXL razy dwa. Nowa składarko-sklejarka firmy Versor Engineering.
- Kreatywność jest na fali. Relacja z otwarcia nowego zakładu MMP Neupack Polska w Bydgoszczy.
- Podwójna dawka emocji. Inspiracje z targów Poligrafia i Euro-Reklama 2013.
- Czar formowania. Relacja z wyjazdu do fabryki RPC Bramlage.
- Rewolucja w toku. Relacja z I Ogólnopolskiego Kongresu Recyklingu Opakowań.
- U progu rewolucji. Czas poważnie porozmawiać o odpadach.
- Więcej niż pudełko. Smurfit Kappa tworzy otoczenie sprzedaży.
- Puszka na drogę. Marsz z puszką od Ball Packaging Europe.
- Falista rocznica. Jubileusz produkcji tektury falistej i opakowań w TFP.
- Czynnik cywilizacyjno-twórczy. I. Kongres Przemysłu Opakowań.
- W odpowiednim czasie i miejscu. 30-lecie firmy Skanem Poznań.
- Zakodowany profesjonalizm. Inwestycje w firmie HIT-Kody Kreskowe.
- Mikołaj istnieje naprawdę. Tervetuloa Joulupukki kaksituhatta yksitoista tapahtumaan!
- Abc SRP. Branżowa konferencja Movidy.
- We wrześniu, w Poznaniu. Reminiscencje po Polagrze i Pakfoodzie.
- Bez granic. Otwarcie zakładu Plast-Box na Ukrainie.
- Poland is No. 1. Otwarcie nowej fabryki Smurfit Kappa Pruszków.
- More than plastics. Nowy zakład Heinz Plastics Polska.
- Interpack 2011. Jakość życia w świecie opakowań.
- What we do is HQ. Otwarcie nowej siedziby Edelmann Poland.
- W rozmiarze XXL. Inwestycje w QuadWinkowski.
- Powiew innowacji. Targi easyFairs Packaging Innovations.
- Gospodarka obiegu zamkniętego
- Dni otwarte w Fleksodruk
-
Biznes & Finanse
- Stefan Koenig dyrektorem
- 5 milionów euro dla rPET
- Benpac kupuje OMV
- Stery w rękach starszego brata
- Stabilność dzięki aktywności
- Timo Kollmann nowym dyrektorem
- Nowy dyrektor Interrol
- Podział na trzy oddziały
- Lanxess przejmuje Intace
- Nowa linia w Nowej Wsi
- Essentra zamyka część zakładów
- José Matthijsse w SIG
- Artur Jankowski nowym prezesem
- Współpraca Bobst i SEI Laser
- Strategia 2025
- OpenGate kupuje Kongsberg
- Nowa fabryka w Bełchatowie
- Nowe jednostki biznesowe
- Jürgen Vutz dołączy do rady nadzorczej
- AR Packaging przejmuje Kroha
- Współpraca O-I Glass i Krones
- Nowe zakłady w Forshaga
- VPK przejmuje Encase
- Otwarcie w Erolzheim
- Stora Enso zamyka maszynę
- Nowy dyrektor interpack
- Zwolnienia grupowe w Tesco
- Zwiększony potencjał
- Usługi z jednego źródła
- Nowa opłata za odpady
- Solaris w Markem-Imaje
- Majowy spadek importu
- Domino przejmuje Lake Image
- Przejęcie Can Packaging
- Latourrette dyrektorem w Europie
- Heidelberg sprzedaje Gallusa do holdingu benpac
- 2 miliardy strat w oliwie
- Scanfill przejmuje JiHå Plast
- Niedaleko TOP 5
- Stabilna pozycja mimo kryzysu
- Raport BOPP po pandemii
- Reorganizacja w Saueressig
- Nowa marka pod nową nazwą
- Omigraf reprezentuje SPGPrints
- Zasięgi nad Zatoką Perską
- #WracamyDoGry
- Stabilność dzięki adaptacji
- Dla zachowania dystansu
- „Klient nasz Pan”
- Polski wigofil dla ochrony
- Cyfrowe serce biznesu
- 300-tna wycinarka VisionCut
- Strategiczne połączenie
- Zmiany w zarządzie Koenig&Bauer
- Produkcja środków ochrony u Irbox
- Skutki epidemii
- Api Foilmakers Limited
- Przemysł 4.0 a epidemia
- Nowe stowarzyszenie producentów
- API kupiony przez Aldusa
- Spadek sprzedaży o 10 procent
- Zamknięcie dwóch zakładów
- Syntegon debiutuje
- Schumacher Packaging przejmuje firmę w UK
- Carrefour ze sklepem samoobsługowym
- AR Metallizing przejmuje Eurofoil
- Heidelberg na nowym kursie
- Srebrny jubileusz
- Z Chin do Polski
- Pięciolecie w BSC
- W stronę kartonów opakowaniowych
- Korzystna współpraca
- Inwestycja na przyszłość
- Nowy prezes zarządu
- Od badań po wdrożenia
- Liderzy zrównoważonego rozwoju
- Cyfrowe Dni Otwarte
- Foliowe innowacje
- Fundusze na innowacje
- Wsparcie na wagę złotówki
- Czy branża opakowań straciła szansę?
- Podróż przez pokolenia
- Bo wygląd to nie wszystko
- 200 lat KBA!
- Dodatni bilans przyszłości
- Nagrodzeni za innowacje
- Duży apetyt na małe łakocie
- Z myślą o środowisku
- SERdeczne porozumienie
- Polki stawiają na JAKOŚĆ życia. Bezpiecznie znaczy bezcennie.
- Tekturowe misie. Wydaje się, że tektura i opakowania podążają za gospodarką
- Serce do biznesu. Otwarcie nowej hali produkcyjnej firmy Chemopak w Pionkach pod Radomiem.
- Na 300 procent. BSC Drukarnia Opakowań SA
- Falista przyszłość. Nowa linia produkcyjna Smurfit Kappa Polska.
- Wyścig po makulaturę. Nowa maszyna Stora Enso w Polsce.
- Tempo nadal wysokie. Wyniki finansowe BSC Drukarnia Opakowań.
- Zasięgi nad Zatoką Perską
- Scanfill przejmuje JiHå Plast
-
Targi
- Warsaw Pack przesunięte
- LogiMAT w 2022 roku
- BeautyVision w czerwcu
- PCI Days we wrześniu
- Targi ICE, CCE i InPrint w nowej dacie
- Fachpack potwierdza datę w 2021 roku
- Targi drupa i interpack odwołane!
- Upakovka i interplastica w 2022 roku
- Interpack planowo!
- Spotkajmy się jesienią 2021!
- Luxe Pack w przyszłym roku
- Targi Plastpol 2020
- Targi w dobrej formie!
- Polagra, Polagra i po Polagrze
- Targi LogiMAT przesunięte
- Taropak przyjmuje zgłoszenia
- Polagra gotowa na nowe
- Zwierciadło branży opakowań
- Polagra skrócona
- Czas na krok naprzód
- All4Pack w 2022 roku
- Nowa data Plastpol-u
- All4Pack w nowej formule
- Inaczej, ale bezpiecznie
- Pora zacząć działać!
- FEAerosol2020 odwołany
- Polagra wraca do gry
- Fakuma przesunięta na rok 2021
- Nowa data Ipack-Ima
- Połowiczna obecność na targach
- FEAerosol przełożony
- Skandynawskie targi opakowań
- Koenig & Bauer wspiera drupę
- PCI Days w przyszłym roku
- Pierwsze targi Messe Essen!
- Luxe Pack przełożony
- Packaging ON-novations
- Eko-rozwiązania
- Pharma&Cosmetic Industry Days – już w czerwcu!
- Jurmet po Labelexpo i K-Messe
- Targi K
- Dwie imprezy na plus
- Nowojorskie targi opakowań
- API prezentuje
- TAROPAK jako źródło rozwiązań
- Witamy w Poznaniu
- V Konferencja i Targi Producentów Marek Własnych Future Private Labels Poland & CEE
- Pierwsze takie targi w Polsce
- Rozwijające się wydarzenie
- Targi opakowań od podszewki
- Jesienne inspiracje
- 11. Międzynarodowe Targi Opakowań Packaging Innovations
- Paryski szyk
- Pod znakiem kosmetyków
- W doborowym towarzystwie
- Jak zarządzać markami własnymi?
- Branżowe korzyści
- W jednym miejscu i czasie
- Norymberski gigant
-
Druk
- Przyszłość w kolorach CMYKOGV
- 100 lat doświadczenia
- Karl Knauer z Subskrypcją Heidelberga
- Możliwości dzięki cyfrowej fleksografii Esko
- PolimerPro wprowadza innowacje w systemie zarządzania barwą
- Akademia Heidelberga. Multidot
- Korporacja DIC podpisała umowę
- Lakierowanie i efekty specjalne
- Nieznane oblicze RGB
- Aromat druku
- (Bez)barwny świat folii
- Cyfrowa (r)ewolucja
- Dobre uzbrojenie. KBA Rapida w Granpak
- Napędzani inkjetem. Heidelberg rozbudowuje dział Digital
- Zmień mój kolor. Nowoczesne technologie dla opakowań elastycznych
- Coś nowego! Technologia druku DecoType od Krones
- Od pierwszego wejrzenia. 3D Evolution od MMP Neupack Polska
- COŚ dla każdego. Kiedy luksus jest standardem
- Na podbój świata. Druk inkjetowy HP
- Magia innowacji. Trendy w druku etykiet na Labelexpo Europe
- Dwukrotnie szybsze. Domino
-
Etykiety
- W walce z koronawirusem
- Lepsze etykietowanie
- Czujniki Etykiet Lion Precision w ofercie ITA
- Unidruk i Konica Minolta
- Folia na bazie drewna
- Środowiskowy sukces
- Nowa odsłona Avery Dennison
- Avery Dennison ekologicznie
- Eksperci w dziedzinie etykiet
- Polska na etykiecie
- Etykiety w high definition
- Bio-rozwiązanie dla etykiet
- Do wybory, do koloru!
- Szach-mat dla podróbek. Etykiety zabezpieczające – kontrofensywa przeciw oszustwom i stratom
- Przyszłość na zielono. Oddziaływanie etykiet samoprzylepnych na środowisko naturalne
- Nowy język kodowania. Rewolucyjne oprogramowanie etykieciarek Bizerba.
- Nowy inkjet. Nowe drukarki Videojet.
- Walka o 70 procent. Folia hologramowa od Payne.
- Zjeść ciastko i mieć ciastko. Jak zyskać na spadku nakładów z pomocą etykiety cyfrowej Ink Jet UV.
- Sleevy na balu. Gala etykiet sleeve podczas bankietu Pentawards.
- Prawie jak iPhone. Maszyny DYMO® aspirują do grona najnowocześniejszych.
- Winna etykieta. Laureaci konkursu Finat Label Awards 2012.
-
Technologia
- Z aplikacją łatwiej
- Let’s pack w wersji świątecznej!
- Elastyczność w rytmie OPC-UA
- E-commerce na fali
- Flowpack o higienicznej konstrukcji
- Bezpieczeństwo ponad wszystko
- rPET od CuRe Technology
- Form, Fill, Seal
- Dystrybucja w chmurze
- Inther FMD
- Cięcie bez wykrojników
- System wizyjny In-Sight
- Nowości od Radpak
- Przełomowe worki papierowe
- Optymalne rozwiązania logistyczne
- Eksperckie stoisko
- Era kobotów
- EFI Nozomi C18000 z Fogra
- Świat nauki na targach
- Pomysły Metsä Board
- Wiadomości od Esko
- Holograficzne zamykanie
- Zakrętki i zamknięcia
- Jakość pod kontrolą
- Wielki format
- Systemy ADC i EDI
- Naważyć z precyzją
- Ziarno do ziarna
- Inspector w Kraśniku
- Innowacyjna saszetka
- Ostre cięcie
- Folie ICF - Niepowtarzalne efekty
- Euro Magnesy - Siła przyciągania
- Magiczny pył
- Nie ma miejsca na przypadek
- Trafiony prezent. Nowa inwestycja w zakładzie Natalii
- Magia w blasku PrintCheckera. Stuprocentowa kontrola w druku
- Wałki do zadań specjalnych. Innowacyjne wałki funkcyjne od Inometa GmbH & Co. KG
- Na zdrowie! Systemy EyeC Proofiler dla ochrony branży farmaceutycznej
- Giętki sukces. Szwajcarska dokładność na rynku opakowań giętkich
- Nowy MISTRAL. Gorące powietrze w procesie produkcji od Leister Technologies AG
- Bezpieczna Europa. Inteligentne rozwiązania opakowaniowe
- Zakupy w 3D. Nowoczesne technologie IT w służbie opakowań
-
Transport & Logistyka
- Kolorowa varioPallet
- 13,5 ton folii na przyłbice
- Opakowanie na formuły dla niemowląt
- Przyszłość pod znakiem customizacji
- Wielozadaniowość kluczem do sukcesu
- Przyszłość bez poślizgu. Prosty sposób na bezpieczny transport
- W ogrodzie naukowców. Nowoczesne opakowania do przechowywania i transportu kwiatów ciętych
- Na podbój Europy. Ecovative – innowacyjne i ekologiczne wypełniacze
- Opakowaniowe kokosy. Wypełniacze i zabezpieczenia od Enkev Polska
- Papier, poduszka czy chrupki? Ekologiczne wypełniacze do opakowań transportowych
- Brzydkie kaczątko. Opakowania wielkogabarytowe okiem producentów i użytkowników
- iGoEasy. Wózek sterowany tabletem.
- W rozmiarze XXL. Innowacyjne zastosowania kartonu w logistyce Smurfit Kappa.
- Szary potencjał. Opakowania zbiorcze w sprzedaży detalicznej.
- Instrukcja obsługi pudełka. Możliwości tektury w transporcie według Dunapack Eurobox.
-
Materiały & Rozwiązania
- 1-litrowe butelki Żywiec Zdrój
- BCoolBox na świeżą żywność
- Axium Packaging
- Możliwości z Stamp systems
- Zgrzewanie z Proseal
- Serie farbowe Zeller+Gmelin
- Butelki Pepsi w 100% z rPET
- Głębia czerni z recyklingu
- Utz w branży farmaceutycznej
- Opakowaniowy Munken Kraft
- Butelka z emisji CO2
- Coca-Cola w papierze
- Artystyczna wizja na tekturze
- Lepszy wybór dla klimatu
- Torebki dla jeleni
- Finishfit Microbe Protect
- BOPE zamiast LDPE
- Biodegradowalna alternatywa
- Papierowy Johnnie Walker
- Neutralne rPET
- Metsä Board dla gastronomii
- Wypij, wyrzuć i bądź eko
- Swoboda projektowania
- Naturalnie, że luksus!
- Monta z nową taśmą
- Ekologiczne awokado
- Kompostowalna taśma klejąca
- Opakowania bez tworzywa
- Trzcinowe opakowania
- Torebka na makaron
- Zwycięzcy Packaging Innovation Awards
- W kolorze
- Integracja cyfrowego drukowania
- Nowe opakowanie Regina
- Nowość od Clariant
- Termokurczliwość i recykling
- Zwycięstwo w Finlandii
- Nowość od Sidel
- Nowa taca gazoszczelna
- Nowa folia monomateriałowa
- Trapezowa innowacja
- POS świątecznie
- Gama polimerów
- Współpraca dla rozwoju
- Opakowanie owocami stoi
- Ekologiczny luksus
- Wśród opakowań aktywnych
- Opakowanie z patentem
- Konstrukcja opakowania
-
Ekologia
- Recykling po fast foodzie
- #rePETujemy
- Wspólnie na rzecz środowiska
- Tektura tylko z FSC
- Stopniowo do celu
- Ekologicznie z Kaj
- O krok dalej
- Ekologia w formie kubeczków
- Uzupełniaj, nie wyrzucaj!
- Butelka Ice Tea z recyklingu
- Więcej rPET
- Aluminium z certyfikatem ASI
- Plastik? Rezygnuję.
- Polish Circular Hotspot
- Przełom od A do Z
- Ekologiczne maski PET
- Greentee Group - torba z kukurydzy
- Widać na wylot
- Ekologiczna lista
- Coca-Cola i Pepsi mają coś wspólnego
- Wielokrotki w Lidlu
- Warzywny tatuaż
- McDonalds wprowadza plan Better M dla Europy
- Coca-Cola z tekturą KeelClip
- Heineken z nowym eko-opakowaniem
- Korek bez CO2
- Bez paliwa, z eko drewnem
- Nestle prezentuje
- Innovia Films przedstawia
- Nowy zakład w Toskanii
- Proekologiczne opakowania na lody
- Decyzja Metsä Board
- Recyklomaty w Warszawie
- Recykling na czarno
- Biokompozytowa alternatywa
- Opakowanie z nasion
- Rusza komercyjna produkcja
- Odpady opakowaniowe pod lupą
- Dla zrównoważonego rozwoju
- Warto być eko
- Strażnicy rzek
- Pozytywnie dla środowiska
- Dla Planety!
- Trzykrotnie większa efektywność
- Zielone światło dla zielonych rozwiązań
- Razem na rzecz polskich rzek
- Nowy wymiar odnawialności
- Eko-dopalanie
- Biopojazd przyszłości. Prototyp samochodu Biofore z biomateriałów
- Materiał na przyszłość. Eko trendy okiem firmy Allbag
- Polska myśl technologiczna. Polscy naukowcy tworzą biodegradowalne poliestry
- Stworzone z natury. Terralene – bioplastik z trzciny cukrowej.
- Ekologia w dzierżawie. Recykling i zrównoważony rozwój dzięki rozwiązaniu Cartonplast
- Miało być łatwiej. Porozumienia w nowym prawie o opakowaniach
-
Trendy
- Butelka ze skał Jury
- Proekologiczna wysyłka
- Kosmetyki Dr Retter
- Zapętlony Burger King
- Pizza, piłka i pudełko
- Whisky ofiarą koronawirusa
- Opakowania szklane wygrywają
- Minister zapowiada koniec opakowań
- Papierowa tubka kosmetyczna
- Ładowanie w Heidelbergu
- Z juty i bawełny
- Kolor roku 2019
- Eko–design
- Zastosowanie innowacyjnych opakowań w branży FMCG
- Aktywne i inteligentne rozwiązania
- Przyszłość marek własnych
-
Design & Marketing
- Nowy projekt Studio Oeding
- Żywiec odwraca etykietę
- Lidl usuwa postaci z kreskówek
- Nowa szata Somersby
- Design dla maluszków
- Piwo w papierze
- Brak słów ma znaczenie
- Wytworność i styl
- Najlepsi polscy projektanci
- Czapki z głów!
- Nowy Rok z nowym designem
- eSmart biznes
- Co mówi opakowanie?
- Kosmetyczna sadzonka
- Zapach świąt
- InteractiveStock - Bank zdjęć inny niż wszystkie
- Nowy wymiar świeżości
- Kartonowe okulary
- Herbaciane dziedzictwo
- Pudełko-reaktywacja!
- Koniec gdybania
- Sezon na cydr. Nowy trend w branży alkoholowej w Polsce
- Jogurt od Tiffanyego. Luksusowe opakowania na produkty codziennego użytku
- Gdzie ta impreza? Limitowana edycja puszek marki Carlsberg
- Tęczodziob na chlebie. Egzotyczna kreacja Cztery Czwarte
- Nowości z Beskidu. Redesign butelki Muszynianka
- Hipsterstwo na grządkach. Rosyjski humor na etykietach
-
Wydarzenia
- ARCHIWUM
- PRENUMERATA
- PATRONUJEMY
- PRESS
- KARIERA
Wsparcie na wagę złotówki
![]() |
Koszty wdrażania innowacyjnych projektów są niezwykle wysokie, dlatego warto przyjrzeć się dotacjom, które mogą wynieść nawet do 80 proc. wartości nakładów. © Photogenica |
Istnieje ciągła potrzeba kreowania nowych produktów. Obecnie opakowanie nie pełni tylko funkcji ochronnej. Rynek nieustannie poszukuje coraz to nowszych i ciekawszych rozwiązań. Ważna jest tutaj tzw. zasada: „klient kupuje oczami”. Produkt powinien przyciągać uwagę, gdyż to właśnie wygląd w dużej mierze decyduje o tym, czy konsument po niego sięgnie. Opakowanie ma pełnić wiele funkcji, w tym także ma przyciągnąć uwagę klienta i wyróżnienie się wśród wielu artykułów. W tym celu prowadzone są badania na innowacjami produktowymi, jak i procesowymi. Koszty wdrażania innowacyjnych projektów są niezwykle wysokie, dlatego warto przyjrzeć się dotacjom, które mogą wynieść nawet do 80 proc. wartości nakładów, które mogą wspomóc te przedsięwzięcia. Tymczasem wielu przedsiębiorców nie ma jeszcze świadomości istnienia takich programów.
Budowanie trwałej przewagi konkurencyjnej wymaga nieustannej walki o klienta. Aby go pozyskać i utrzymać należy dbać o wyróżniającą się ofertę, jak i o obniżanie kosztów produkcji. Przedsiębiorcy zazwyczaj zainteresowani są inwestycjami w maszyny, urządzenia czy rozbudowę, podczas gdy zagadnienia naukowe są im odległe. W mediach czy na konferencjach pojawiają się często takie hasła jak projekty badawcze i projekty celowe. Co one oznaczają w praktyce i kto może skorzystać z dotacji unijnych?
Wymagające projekty
Projekty badawcze to projekty, gdzie przedmiotem zainteresowania jest powstanie nowego lub udoskonalonego produktu (innowacje produktowe) lub udoskonalanie bądź opracowanie procesów wytwórczych (innowacje procesowe). Na przykład przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją folii chciałoby poszerzyć swoją ofertę o folię, która się nie elektryzuje. Aby tego dokonać, niezbędne jest opracowanie receptury dodatku do tworzywa, a następnie sposobu jego aplikacji. W takiej sytuacji realizowany będzie projekt celowy – cel: nowy produkt – nieelektryzująca się folia. Faza badawcza to właśnie opracowywanie tej nowej receptury i sposobu jej dodawania. Natomiast, aby nowy produkt mógł trafić na rynek niezbędne jest opracowanie metody adekwatnej do skali przemysłowej. Tutaj dobierany będzie sposób aplikacji dodatku i wstępny dobór maszyn. Następnym krokiem będzie porównanie posiadanego parku maszynowego z wymaganiami pod kątem nowej produkcji. Te brakujące maszyny, urządzenia to właśnie wydatki niezbędne do wdrożenia technologii.
Ten prosty przykład pokazuje, że wiele firm realizuje projekty celowe nie wiedząc o tym. Projekty celowe to projekty zaczynające się od konieczności zbadania nowego zjawiska (problem badawczy), czyli badania mają na celu rozwiązać konkretny problem, a nie być prowadzone tylko w celu poznania zjawiska.
Morze możliwości
Przy funduszach z perspektywy 2014-2020 roku powstała lista Krajowych Inteligentnych Specjalizacji, która zawiera zestawienie obszarów badawczych o dużym znaczeniu dla gospodarki, które należy wspierać. Wśród tych aktualnie 20 zidentyfikowanych specjalizacji wiele dotyczy opakowań i kierunków ich rozwoju. Specjalizacje są pogrupowane w obszary tematyczne: zdrowe społeczeństwo, biogospodarka rolno-spożywcza, leśno-drzewna i środowiskowa zrównoważona energetyka, surowce naturalne i gospodarka odpadami, innowacyjne technologie i procesy przemysłowe (w ujęciu horyzontalnym). Lista jest długa, więc wybrane zostały najważniejsze z nich. Na uwagę zasługują m.in.: opakowania nowoczesne, biodegradowalne, wielokrotnego użytku, demontowalne opakowania drzewne i drewnopochodne, papierowe, tekturowe, kartonowe; opakowania inteligentne, wysoko specjalistyczne ulepszenia zapewniające wzrost ekologiczności, wytrzymałości oraz trwałości i bezpieczeństwa żywności, ich konstrukcje i wzornictwo (design); innowacyjne technologie pakowania ukierunkowane na: przedłużenie trwałości i zachowanie wysokiej jakości żywności, monitorowanie jakości żywności z zastosowaniem aktywnych i inteligentnych opakowań; minimalizacja wytwarzania odpadów opakowaniowych poprzez wprowadzenie innowacyjnych materiałów.
Specyfikacja projektu
Zakres specjalizacji jest długi i zgodny z aktualnymi trendami na rynku, więc warto się bliżej przyjrzeć czy prowadzone prace badawcze kwalifikują się do jednego z programów NCBR. Z zasady minimalna wartość zgłaszanego projektu to 2 mln zł (chociaż zdarzają się programy o niższych kwotach minimalnych np. 300 tys. zł). Na kwotę prowadzonych badań składają się takie wydatki jak: wynagrodzenie osób pracujących przy badaniach (kadra naukowa jak i osoby techniczne wspomagające prace, np. operatorzy maszyn, które są wykorzystywane do prób produkcyjnych), amortyzacja sprzętu i wyposażanie, które jest wykorzystywane w projekcie, koszty operacyjne, w tym koszty prototypu, np. koszty materiałów niezbędnych do prób, usługi zewnętrzne, np. koszty badań laboratoryjnych lub koszty podzlecenia na uczelnie lub do instytutu realizacji etapów badań. Ponadto, w projektach badawczych uwzględnić można także pewną kwotę ryczałtowo na inne wydatki, które trudno bezpośrednio przyporządkować do badań, np. koszty delegacji czy usługi kurierskie, materiały biurowe, itp.
Udogodnienia dla korzystających
Aby zachęcić przedsiębiorstwa do realizowania projektów badawczych instytucja często wypłaca środki „z góry” tzn. jako zaliczki na poczet przyszłych wydatków. Specyfiką Narodowego Centrum jest także rozliczanie wydatków na podstawie zestawienia dokumentów księgowych, więc nie ma potrzeby załączania do wniosku o płatność setek faktur i przelewów. Ponadto, w każdym regionalnym programie istnieją także środki na prowadzenie badań w przedsiębiorstwach. W województwach opracowane są listy lokalnych inteligentnych specjalizacji, które także mają wiele obszarów tematycznych poświęconych opakowaniom i technologiom z nimi związanymi. Z zasady dotowane są projekty o mniejszej wartości niż w programie krajowym.
« poprzedni | następny » | « wróć |
Czy myślenie jest luksusem? Czy myślenie, par excellence, ma cokolwiek wspólnego z naszym codziennym życiem? Biorąc pod uwagę fakt, że według badań większość osób w ogóle nie myśli, to fakt, że ktoś myśli, zasługuje już na pochwałę. Natomiast jeśli ktoś głupio myśli to lepiej aby odpoczął.