Sezon na cydr. Nowy trend w branży alkoholowej w Polsce

Firma Warwin ma w swojej ofercie trzy warianty cydru: Warka Cider, Warka Perry (o smaku gruszkowym), Warka Berry (jagodowy smak). „Widzimy, że sprzedaż rośnie lawinowo. Tylko w kwietniu 2014 roku sprzedaliśmy więcej cydru niż w całym 2013 roku. Jeśli ten trend zostanie utrzymany oznaczałoby to, że zwielokrotnimy sprzedaż z zeszłego roku” – podsumował Daniel Wiśniewski.

 Ponoć nic lepiej nie gasi pragnienia w upalny, letni dzień jak cydr – połączenie musującego, przefermentowanego soku z dojrzałych jabłek bez dodatku cukru. Tak przynajmniej uważała Kleopatra, Napoleon i Newton. Od ostatnich kilku lat angielski cider, lub – jak wolą Francuzi - cidre podbija również polskie podniebienia. „Kiedy zaczynaliśmy w 2010 r. sprowadzaliśmy jedną paletę cydru specjalnie na zlecenie grupy smakoszy. Teraz mamy ok. 30 proc. wzrost w porównaniu z zeszłym rokiem, kiedy sprzedaliśmy 200 palet. Najlepszy jest sezon letni, bo wielu klientów wybiera cydr zamiast piwa owocowego” – tłumaczy Paweł Kosecki, współwłaściciel firmy Kamron, jeden z dystrybutorów popularnego napoju.

 

Mimo rosnącego apetytu na jabłkowy alkohol brakuje rzetelnych badań dotyczących udziału cydru w rynku alkoholi w Polsce. Mówi się o 2 milionach litrów cydru sprzedanych w 2013 r., ale trudno znaleźć potwierdzenie tej liczby. Wiadomo jednak jedno – cieszy się on rosnącym zainteresowaniem. Opinię tę potwierdza przykład firmy Warwin, a także Grupy Ambra, która do końca ubiegłego roku sprzedała około 800 tys. litrów Cydru Lubelskiego i obecnie utrzymuje pozycję lidera, mając ok. 40 proc. na tym rynku.

„Zdecydowanie sprzedaż cydru w Polsce zwielokrotni się w najbliższych latach. Według naszych szacunków za pięć lat cydr może stanowić nawet 5 proc. wolumenu w odniesieniu do sprzedaży piwa. Ten rok wyłoni liderów tego segmentu i liczymy, że Warwin odegra tu główną rolę” – mówi Daniel Wiśniewski, dyrektor handlowy w firmie Warwin produkującej zagęszczone soki owocowe, a od ubiegłorocznej wiosny – również cydr.

 

Kwas na ochłodę

Na popularności cydru z pewnością zyska branża winiarska, dla której jest on naturalnym uzupełnieniem portfolio. Z kolei browarnicza podchodzi do jabłkowej »rewolucji« z rezerwą. „Wprowadzanie cydru przez browary z jednej strony pozwoli im uczestniczyć w tym trendzie, ale z drugiej będzie ryzykowne o tyle, że klienci odwrócą się od piwa i zaczną masowo spożywać cydr. Branża piwna ma obecnie ciężki orzech do zgryzienia” – tłumaczy Tomasz Iżewski, prezes firmy Warwin.

Kompania Piwowarska wprowadziła swój cydr od razu w tekturowych wielopakach z wysokiej jakości nadrukiem fleksograficznym wykonanych przez drukarnię TFP z Kórnika.

Nie zgadza się z tą opinią Wojtek Mrugalski, kierownik ds. komunikacji w Kompanii Piwowarskiej, która jako pierwszy browar podjęła to ryzyko i od lipca 2013 r. promuje Green Mill Cider – napój ze 100 proc. z soku jabłkowego z dodatkiem drożdży. „W nowej kategorii, jaką jest cydr, widzimy spory potencjał. Śledzimy zagraniczne trendy i coraz mocniejsza pozycja cydru na rynkach Europy Zachodniej i USA pozwala nam sądzić, że kategoria ta będzie dynamicznie rosnąć także w Polsce. Dodatkową przesłanką był fakt, że Polacy zwracają się w stronę lżejszych alkoholi, chętnie sięgają po nowości, eksperymentują. W napojach alkoholowych szukają już nie procentów, ale innych walorów, np. smaku, orzeźwienia, które mogą znaleźć w piwach smakowych oraz mieszankach piwa z cytrusową lemoniadą” – tłumaczy Wojtek Mrugalski. Tę opinię potwierdzają wyniki badań, według których Green Mill Cider zajmuje drugie miejsce na rynku cydru w Polsce zaledwie w kilka miesięcy po swojej premierze. Ponadto okazuje się, że ze względu na swój smak i skład pasuje do zupełnie innych okazji konsumenckich niż np. wino, piwo czy beer miksy. Można zauważyć, że ma w pewnym sensie charakter unisex i jest chętnie wybierany zarówno przez mężczyzn, jak i przez kobiety, dzięki czemu ma szanse zyskiwać coraz bardziej na popularności.

 

Grupa Ambra wprowadziła niedawno do sprzedaży Cydr Lubelski w 330-mililitrowych butelkach w poręcznym 3-paku z myślą o sezonie letnim i mundialowych rozgrywkach.

Źródło: „Polacy coraz chętniej piją cydr” – Agata Piasecka, www.metromsn.gazeta.pl

„Nadchodzący sezon letni w Polsce będzie sezonem cydru” – Barbara Woźniak, www.portalspozywczy.pl,  

„Za 5 lat cydr może stanowić 5 proc. wolumenu w odniesieniu do sprzedaży piwa” – Paulina Mroziak, www.portalspozywczy.pl

 

 

 

 

                                           

 

 

 

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Ruch i Świat

Sekret zdrowia i urody to RUCH. Mądre powiedzenie mówi: bezruch to choroba, ruch to zdrowie, a sport to mord! Zatem nie ma co przesadzać w życiu, ponieważ przez przypadek można się zabić. Dlatego tylko mądry, ruch jest właściwy. Ruch może zastąpić wszystkie lekarstwa, ale wszystkie lekarstwa nie zastąpią nigdy ruchu. Ruch jest nawet lekarstwem na smutek. Ruch rządzi całym Światem.

Reklama

Ankieta

Jak oceniasz nową stronę internetową

5
4
3
2

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty