Aromat druku

Technologia druku zapachowego i możliwość przenoszenia wybranej kompozycji zapachowej na materiały drukowane to nowość na polskim rynku. Umożliwia naniesienie dowolnej liczby kompozycji zapachowych na jednym arkuszu, a wykorzystywane kompozycje zapachowe charakteryzują się bardzo dobrą jakością i trwałością.

 

dr Jolanta Sienkiewicz

Specjalista ds. marketingu

Paw Druk

 

W druku offsetowym najczęściej stosowane są dwie metody przenoszenia zapachu na gotowy, wydrukowany produkt. Pierwsza z nich polega na dodawaniu przed drukiem olejków o odpowiednim aromacie do lakieru lub farby o niskim zapachu własnym. Dodawana ilość nie powinna przekraczać 5-10 proc, ponieważ farba może stracić właściwą charakterystykę druku i powodować tonowanie lub brudzenie. Druga metoda zakłada zamykanie olejków zapachowych w mikrokapsułki, które uwolnią zapach dopiero po rozgnieceniu ich podczas pocierania. W celu ochrony kapsułek podczas druku stosuje się dodatkowo kapsułki dystansowe o większej średnicy niż te z olejkiem. Łączna ich ilość to około 20 proc. w masie farby lub lakieru. Mikrokapsułki wytrzymują równe rozproszenie ciśnienia, takie jak przy cylindrach czy dociskach gilotynowych. Uwalniają zapach tylko pod wpływem sił trących.

 

Aplikując zapach na podłoże papierowo-kartonowe, należy uwzględnić kilka kwestii:

·        aplikowanie na produkt wyschnięty lub off-line, zazwyczaj po 12 godzinach od druku;

·        stosowanie na zespole drukowym – najbardziej czystym, wolnym od rozpuszczalników, samarów, cieczy itp.;

·        stosowanie wałków poliuretanowych;

·        jeśli jest to możliwe – wyłączenie zbędnych wałków rozcierających;

·        zachowanie czujności i pełna weryfikacja wałków (sprawdzenie stanu wałków – czy nie są przegrzane).

     Niektóre kompozycje mieszanek zapachowych mogą wymagać zatrzymania maszyny i mycia co 500 arkuszy. W procesie aplikowania zapachu należy dopasować cylinder dociskowy do minimalnego nacisku na arkusz, co jest niezbędne w celu uzyskania równomiernej powłoki. Lakier powinien być aplikowany możliwie najgrubszą powłoką, ponieważ wtedy pozwala uzyskać satysfakcjonującą percepcję zapachową. Powleczone arkusze należy kontrolować z dala od obszaru drukowania, weryfikacja powinna być stosowana co 500 arkuszy, znakowana i zachowana w celach informacyjnych.

 

Powleczone arkusze należy kontrolować z dala od obszaru drukowania, weryfikacja powinna być stosowana co 500 arkuszy, znakowana i zachowana w celach informacyjnych.

Jak pachnie marka?

Własna kompozycja zapachowa zastosowana w produktach reklamowych, pozwala rozpoznać dany produkt spośród innych, często o zbliżonej jakości. Stanowi kapitał firmy, ułatwia komunikację z konsumentem, buduje zaufanie klienta podczas podejmowania decyzji o zakupie. Zapach pełni także ważną rolę w waloryzacji marki, a przez swoją unikatowość, nadaje wartość, której inni nie posiadają.

Niektóre firmy stworzyły sobie nieświadomie logo zapachowe. Osoby badane podczas aplikowania im bodźca zapachowego w postaci konkretnego zapachu wymieniały, jako skojarzenie, nazwę firmy, która go produkuje. Funkcjonowanie pamięci zapachowej polega na tym, że pierwsze wspomnienia zapachowe są najsilniejsze i łatwo reaktywują przyjemne emocje. Ten rodzaj pamięci nigdy nie zanika, a jego intensywność zależy od ważności sytuacji, w której zapach został odebrany i zapamiętany. Logo zapachowe może zostać rozprzestrzenione w otoczeniu lub stosowane na określonych przedmiotach, np. na wizytówce, ulotce, folderze. Ma ono tę przewagę nad reklamą tradycyjną, że wypełnia całą przestrzeń kojarzącą się z produktem. Zapach o pewnym ładunku emocjonalnym roztoczony podczas wydarzeń firmowych lub w czasie eventów sponsorowanych, wpływa na odpowiednią atmosferę i samopoczucie klientów oraz ułatwia przyjazną komunikację. Do przykładów zastosowania druku zapachowego można zaliczyć: próbki perfum, ulotki z nutą kwiatową, książki o przyprawach pachnące ziołami, ekologiczne kolorowanki o zapachu sosny, broszury firmowe pachnące cynamonem, oferty turystyczne z zapachem kokosa czy zapach perfum na okładce katalogu.

 

Wachlarz możliwości

W procesie immobilizacji własną kompozycję zapachową należy odpowiednio przygotować. Opracowana mieszanka powinna być skoncentrowana. Sugeruje się zminimalizowanie rozcieńczalników i zastosowanie w miarę możliwości składników o wysokim udźwigu. Należy również wyeliminować wszelkie składniki wysoce rozpuszczalne w wodzie, zwłaszcza bez glikolu dipropylenowego (DPG) lub wysoko rozpuszczalnych alkoholi zapachowych. Każdy DPG powinien być zastąpiony rozpuszczalnikami, takimi jak benzylobenzoesan, mirystynian izopropylu (IPM) lub ftalan dietylu (DEP). Ponadto mieszaniny nie powinny zawierać środków niebezpieczno-aktywnych (żrących) i środków utrwalających, ponieważ mogłyby zakłócić prawidłowe tworzenie ścianek kapsułki.

Druk zapachowy jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku, pozwala na uzyskanie unikalnego charakteru wszystkich materiałów drukowanych. Może być doskonałym narzędziem wykorzystywanym przy planowanych akcjach teaserowych, druku zaproszeń czy rozsyłaniu sampli produktów.

Poprzez takie rozwiązania możliwe jest utrwalenie wizerunku reklamowanej firmy działając na wzrok i węch potencjalnych klientów. Kolorowe, pachnące materiały reklamowe mogą być bardzo dobrą formą reklamy. Na temat fenomenu zapachu w reklamie papierowej przeprowadzono dotychczas sporo badań. Ich wyniki pokazują m.in., że pod wpływem woni konsumenci dłużej przebywają w sklepie i bardziej pozytywnie oceniają produkty. Zapachy ponadto mają zdolność wywoływania wspomnień, są źródłem informacji oraz wpływają na emocje przy wyborze określonych produktów.

 

Do przykładów zastosowania druku zapachowego można zaliczyć między innymi próbki perfum.

Drukarnia PAW DRUK posiada 27-letnie doświadczenie w branży poligraficznej, które pozwala  na zaoferowanie  Klientom usług na najwyższym poziomie. Doskonale rozpoznaje potrzeby Klienta i zapewnienia rozwiązania, które są na nie odpowiedzią. Samodzielnie kreuje nisze rynkowe poprzez wprowadzanie na rynek nietypowych produktów. Specjalizuje się w produkcji materiałów POS (wobblery, shelflinery, standy reklamowe, dyspensery, plakaty), opakowań, etykiet, folderów, katalogów, kalendarzy, ulotek samplingowych.

Firma PAW DRUK stosuje koncepcję Społecznej Odpowiedzialności Biznesu za pomocą modelu „before profit obligation”, uznaje pierwszeństwo wartości moralnych przed innymi wartościami, w tym nad zyskiem.

Szerokie grono stałych klientów z kraju i zagranicy, kompetencje, nowoczesny park maszynowy oraz nieustanna chęć rozwoju pozwalają jej optymistycznie spoglądać w przyszłość.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Inteligentny design opakowania

Wraz z rozwojem gospodarczym muszą podążać również i opakowania. Często są one określane jako „inteligentne”, ponieważ do ich funkcji należy również filtrowanie i interpretowanie informacji. Inteligentne opakowania można rozpoznać po określonych cechach: są interaktywne, przybierają coraz bardziej wyrafinowane formy i można je kształtować według życzeń klienta. 

Reklama

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty