-
CONTENT
-
Wydarzenia
- Who Cares? Who Does?
- WPO przyznało nagrody
- SegregAkcja z Biedronką
- Podwyżka słodkich napojów
- Nowe biuro i siedziba zarządu
- Odszedł Marek Rosłon
- Certyfikacja europejskich zakładów
- Wygrana studentki z Poznania
- Farma trolli i dezinformacja
- Polska Izba Opakowań członkiem WPO
- Francuski zakaz od 2022 roku
- UE przegrywa z recyklingiem
- Paccor częścią Circopack
- CCL Label dołącza do HolyGrail 2.0
- Spotkanie WPO online
- Recykling w Ostrołęce
- Mondi w CELAB
- Ocena z Circulytics
- CELAB i UPM
- 4 edycja Stena Recycling
- ZWYCIEZCY ART OF PACKAGING 2020
- Owoce w... plastiku
- Let’s pack!
- Design Circular
- Smurfit Kappa online
- 27 sprzątanie Polski
- Ekologia kluczem sukcesu
- Kodak wyróżniony
- ABC(DE) dla zdrowia
- Motyw polarnej zorzy
- Sukces recyklomatów
- Herma nagrodzona
- Polski Pakt Plastikowy
- Partnerstwo dla ochrony lasów
- Nagroda dla 3 Circles
- Olimpijskie partnerstwo
- CanPack przyjazny środowisku
- Czy opakowanie to ryzyko?
- Karton do żółtego!
- „Projektowanie społeczne” z nową datą
- „Wystarczy chcieć”
- Chiny wstrzymują import mięsa
- Zwolnienia grupowe w Tesco
- Opakowaniowa misja Aldi
- Na kompost z tekturą
- Koniec aptek Hebe w Polsce
- 0,80 euro za kilogram odpadów
- Südpack poszerza możliwości
- Ban na jednorazówki
- Platyna dla Iggesund
- Żabka testuje automat do paczek
- Sitma pakuje maseczki
- Ekspansja Canpacku
- WPO otwiera konkurs
- UPM walczy z COVID-19
- Niebezpieczne dla zdrowia
- Zapewnione bezpieczeństwo
- Huhtamaki produkuje przyłbice
- Pierwsza sztanca RDC 106 w Polsce
- Akcja “Przyłbice”
- Vector 2020
- Koenig & Bauer Live
- Najmniejszy wypełniacz w historii
- Nowa wizja Bobsta
- Wystawa końcoworoczna UAP
- Kupuj wygodnie
- „Klient nasz Pan”
- Wykorzystaj rok 2020 na swoją korzyść
- Potrzeba matką wynalazków
- Canpack dla medyków
- Lizbona podtrzymuje datę
- Sto lat Miraclon!
- PCI Days 2020
- Targi Metpack 2020
- Targi Plastpol
- Packaging [R]evolution
- Dziesięcioro finalistów
- Dzień otwarty w MDM-Druk
- Golden Pixel Award 2019
- Luxury Packaging Awards 2019
- Technologia najwyższej jakości
- Miraclon nagrodzone
- Opakowaniowy biznes
- Transform dla digitalizacji
- Packaging Design Center
- Szereg produktów na Labelexpo
- Premiera na targach
- Dni otwarte w Fleksodruk
- Życie nabiera barw
- Heidelberg i opakowania na poziomie
- W kierunku GOZ
- Skondensowana dawka wiedzy
- Zgłoś swoje opakowanie!
- Giętkie zamknięcie
- Zrównoważony transport ma znaczenie!
- Ważny krok ku transformacji
- Poligrafia ponad podziałami
- Inwestycje na miarę
- W drodze ku GOZ
- Świętują 20-lecie
- Inwestycje na miarę
- Dwie dekady w Polsce
- W stronę nowoczesności
- Innowacje na pierwszym miejscu
- Coraz większe inwestycje
- Gwarancja bezpieczeństwa
- Jubileuszowa edycja ART of PACKAGING
- Perły wśród opakowań wyłowione!
- ECMA działa! Pierwsze spotkanie tematyczne ECMA Polska
- Intrograf zaprasza. Otwarcie w Lublinie
- Biznes się klei. Henkel PSA Forum we Wrocławiu
- Cyfrowa majówka. Xeikon Café
- Poszukiwani, poszukiwane. Relacja z targów easy fairs Packaging Innovations 2014
- Europa w puszce. Dni Otwarte w zakładzie produkcyjnym FPS w Skarbimierzu
- Joulupukki w Wieliczce. UPM Raflatac świętuje 5-lecie produkcji w Polsce
- Skaner czy Porsche? Zintegrowane systemy wizyjne EyeC na maszynie Langer2 firmy Jurmet
- Walka o żywność. O czym dyskutowano podczas konferencji „Dobra żywność – tradycja, jakość, perspektywy”
- Spacer z puszką. Ball Packaging Europe
- Nowoczesność w parze z tradycją. 20-lecie Miller Graphics Poland.
- Rozmiar XXL razy dwa. Nowa składarko-sklejarka firmy Versor Engineering.
- Kreatywność jest na fali. Relacja z otwarcia nowego zakładu MMP Neupack Polska w Bydgoszczy.
- Podwójna dawka emocji. Inspiracje z targów Poligrafia i Euro-Reklama 2013.
- Czar formowania. Relacja z wyjazdu do fabryki RPC Bramlage.
- Rewolucja w toku. Relacja z I Ogólnopolskiego Kongresu Recyklingu Opakowań.
- U progu rewolucji. Czas poważnie porozmawiać o odpadach.
- Więcej niż pudełko. Smurfit Kappa tworzy otoczenie sprzedaży.
- Puszka na drogę. Marsz z puszką od Ball Packaging Europe.
- Falista rocznica. Jubileusz produkcji tektury falistej i opakowań w TFP.
- Czynnik cywilizacyjno-twórczy. I. Kongres Przemysłu Opakowań.
- W odpowiednim czasie i miejscu. 30-lecie firmy Skanem Poznań.
- Zakodowany profesjonalizm. Inwestycje w firmie HIT-Kody Kreskowe.
- Mikołaj istnieje naprawdę. Tervetuloa Joulupukki kaksituhatta yksitoista tapahtumaan!
- Abc SRP. Branżowa konferencja Movidy.
- We wrześniu, w Poznaniu. Reminiscencje po Polagrze i Pakfoodzie.
- Bez granic. Otwarcie zakładu Plast-Box na Ukrainie.
- Poland is No. 1. Otwarcie nowej fabryki Smurfit Kappa Pruszków.
- More than plastics. Nowy zakład Heinz Plastics Polska.
- Interpack 2011. Jakość życia w świecie opakowań.
- What we do is HQ. Otwarcie nowej siedziby Edelmann Poland.
- W rozmiarze XXL. Inwestycje w QuadWinkowski.
- Powiew innowacji. Targi easyFairs Packaging Innovations.
- Gospodarka obiegu zamkniętego
- Dni otwarte w Fleksodruk
-
Biznes & Finanse
- Nowa linia w Nowej Wsi
- Podział na trzy oddziały
- Lanxess przejmuje Intace
- Essentra zamyka część zakładów
- José Matthijsse w SIG
- Artur Jankowski nowym prezesem
- Współpraca Bobst i SEI Laser
- Strategia 2025
- OpenGate kupuje Kongsberg
- Nowa fabryka w Bełchatowie
- Nowe jednostki biznesowe
- Jürgen Vutz dołączy do rady nadzorczej
- AR Packaging przejmuje Kroha
- Współpraca O-I Glass i Krones
- Nowe zakłady w Forshaga
- VPK przejmuje Encase
- Otwarcie w Erolzheim
- Stora Enso zamyka maszynę
- Nowy dyrektor interpack
- Zwolnienia grupowe w Tesco
- Zwiększony potencjał
- Usługi z jednego źródła
- Nowa opłata za odpady
- Solaris w Markem-Imaje
- Majowy spadek importu
- Domino przejmuje Lake Image
- Przejęcie Can Packaging
- Latourrette dyrektorem w Europie
- Heidelberg sprzedaje Gallusa do holdingu benpac
- 2 miliardy strat w oliwie
- Scanfill przejmuje JiHå Plast
- Niedaleko TOP 5
- Stabilna pozycja mimo kryzysu
- Raport BOPP po pandemii
- Reorganizacja w Saueressig
- Nowa marka pod nową nazwą
- Omigraf reprezentuje SPGPrints
- Zasięgi nad Zatoką Perską
- #WracamyDoGry
- Stabilność dzięki adaptacji
- Dla zachowania dystansu
- „Klient nasz Pan”
- Polski wigofil dla ochrony
- Cyfrowe serce biznesu
- 300-tna wycinarka VisionCut
- Strategiczne połączenie
- Zmiany w zarządzie Koenig&Bauer
- Produkcja środków ochrony u Irbox
- Skutki epidemii
- Api Foilmakers Limited
- Przemysł 4.0 a epidemia
- Nowe stowarzyszenie producentów
- API kupiony przez Aldusa
- Spadek sprzedaży o 10 procent
- Zamknięcie dwóch zakładów
- Syntegon debiutuje
- Schumacher Packaging przejmuje firmę w UK
- Carrefour ze sklepem samoobsługowym
- AR Metallizing przejmuje Eurofoil
- Heidelberg na nowym kursie
- Srebrny jubileusz
- Z Chin do Polski
- Pięciolecie w BSC
- W stronę kartonów opakowaniowych
- Korzystna współpraca
- Inwestycja na przyszłość
- Nowy prezes zarządu
- Od badań po wdrożenia
- Liderzy zrównoważonego rozwoju
- Cyfrowe Dni Otwarte
- Foliowe innowacje
- Fundusze na innowacje
- Wsparcie na wagę złotówki
- Czy branża opakowań straciła szansę?
- Podróż przez pokolenia
- Bo wygląd to nie wszystko
- 200 lat KBA!
- Dodatni bilans przyszłości
- Nagrodzeni za innowacje
- Duży apetyt na małe łakocie
- Z myślą o środowisku
- SERdeczne porozumienie
- Polki stawiają na JAKOŚĆ życia. Bezpiecznie znaczy bezcennie.
- Tekturowe misie. Wydaje się, że tektura i opakowania podążają za gospodarką
- Serce do biznesu. Otwarcie nowej hali produkcyjnej firmy Chemopak w Pionkach pod Radomiem.
- Na 300 procent. BSC Drukarnia Opakowań SA
- Falista przyszłość. Nowa linia produkcyjna Smurfit Kappa Polska.
- Wyścig po makulaturę. Nowa maszyna Stora Enso w Polsce.
- Tempo nadal wysokie. Wyniki finansowe BSC Drukarnia Opakowań.
- Zasięgi nad Zatoką Perską
- Scanfill przejmuje JiHå Plast
-
Targi
- BeautyVision w czerwcu
- PCI Days we wrześniu
- Targi ICE, CCE i InPrint w nowej dacie
- Fachpack potwierdza datę w 2021 roku
- Targi drupa i interpack odwołane!
- Upakovka i interplastica w 2022 roku
- Interpack planowo!
- Spotkajmy się jesienią 2021!
- Luxe Pack w przyszłym roku
- Targi Plastpol 2020
- Targi w dobrej formie!
- Polagra, Polagra i po Polagrze
- Targi LogiMAT przesunięte
- Taropak przyjmuje zgłoszenia
- Polagra gotowa na nowe
- Zwierciadło branży opakowań
- Polagra skrócona
- Czas na krok naprzód
- All4Pack w 2022 roku
- Nowa data Plastpol-u
- All4Pack w nowej formule
- Inaczej, ale bezpiecznie
- Pora zacząć działać!
- FEAerosol2020 odwołany
- Polagra wraca do gry
- Fakuma przesunięta na rok 2021
- Nowa data Ipack-Ima
- Połowiczna obecność na targach
- FEAerosol przełożony
- Skandynawskie targi opakowań
- Koenig & Bauer wspiera drupę
- PCI Days w przyszłym roku
- Pierwsze targi Messe Essen!
- Luxe Pack przełożony
- Packaging ON-novations
- Eko-rozwiązania
- Pharma&Cosmetic Industry Days – już w czerwcu!
- Jurmet po Labelexpo i K-Messe
- Targi K
- Dwie imprezy na plus
- Nowojorskie targi opakowań
- API prezentuje
- TAROPAK jako źródło rozwiązań
- Witamy w Poznaniu
- V Konferencja i Targi Producentów Marek Własnych Future Private Labels Poland & CEE
- Pierwsze takie targi w Polsce
- Rozwijające się wydarzenie
- Targi opakowań od podszewki
- Jesienne inspiracje
- 11. Międzynarodowe Targi Opakowań Packaging Innovations
- Paryski szyk
- Pod znakiem kosmetyków
- W doborowym towarzystwie
- Jak zarządzać markami własnymi?
- Branżowe korzyści
- W jednym miejscu i czasie
- Norymberski gigant
-
Druk
- Przyszłość w kolorach CMYKOGV
- 100 lat doświadczenia
- Karl Knauer z Subskrypcją Heidelberga
- Możliwości dzięki cyfrowej fleksografii Esko
- PolimerPro wprowadza innowacje w systemie zarządzania barwą
- Akademia Heidelberga. Multidot
- Korporacja DIC podpisała umowę
- Lakierowanie i efekty specjalne
- Nieznane oblicze RGB
- Aromat druku
- (Bez)barwny świat folii
- Cyfrowa (r)ewolucja
- Dobre uzbrojenie. KBA Rapida w Granpak
- Napędzani inkjetem. Heidelberg rozbudowuje dział Digital
- Zmień mój kolor. Nowoczesne technologie dla opakowań elastycznych
- Coś nowego! Technologia druku DecoType od Krones
- Od pierwszego wejrzenia. 3D Evolution od MMP Neupack Polska
- COŚ dla każdego. Kiedy luksus jest standardem
- Na podbój świata. Druk inkjetowy HP
- Magia innowacji. Trendy w druku etykiet na Labelexpo Europe
- Dwukrotnie szybsze. Domino
-
Etykiety
- W walce z koronawirusem
- Lepsze etykietowanie
- Czujniki Etykiet Lion Precision w ofercie ITA
- Unidruk i Konica Minolta
- Folia na bazie drewna
- Środowiskowy sukces
- Nowa odsłona Avery Dennison
- Avery Dennison ekologicznie
- Eksperci w dziedzinie etykiet
- Polska na etykiecie
- Etykiety w high definition
- Bio-rozwiązanie dla etykiet
- Do wybory, do koloru!
- Szach-mat dla podróbek. Etykiety zabezpieczające – kontrofensywa przeciw oszustwom i stratom
- Przyszłość na zielono. Oddziaływanie etykiet samoprzylepnych na środowisko naturalne
- Nowy język kodowania. Rewolucyjne oprogramowanie etykieciarek Bizerba.
- Nowy inkjet. Nowe drukarki Videojet.
- Walka o 70 procent. Folia hologramowa od Payne.
- Zjeść ciastko i mieć ciastko. Jak zyskać na spadku nakładów z pomocą etykiety cyfrowej Ink Jet UV.
- Sleevy na balu. Gala etykiet sleeve podczas bankietu Pentawards.
- Prawie jak iPhone. Maszyny DYMO® aspirują do grona najnowocześniejszych.
- Winna etykieta. Laureaci konkursu Finat Label Awards 2012.
-
Technologia
- Let’s pack w wersji świątecznej!
- Elastyczność w rytmie OPC-UA
- E-commerce na fali
- Flowpack o higienicznej konstrukcji
- Bezpieczeństwo ponad wszystko
- rPET od CuRe Technology
- Form, Fill, Seal
- Dystrybucja w chmurze
- Inther FMD
- Cięcie bez wykrojników
- System wizyjny In-Sight
- Nowości od Radpak
- Przełomowe worki papierowe
- Optymalne rozwiązania logistyczne
- Alexa z nową funkcją
- Eksperckie stoisko
- Era kobotów
- EFI Nozomi C18000 z Fogra
- Świat nauki na targach
- Pomysły Metsä Board
- Wiadomości od Esko
- Holograficzne zamykanie
- Zakrętki i zamknięcia
- Jakość pod kontrolą
- Wielki format
- Systemy ADC i EDI
- Naważyć z precyzją
- Ziarno do ziarna
- Inspector w Kraśniku
- Innowacyjna saszetka
- Ostre cięcie
- Folie ICF - Niepowtarzalne efekty
- Euro Magnesy - Siła przyciągania
- Magiczny pył
- Nie ma miejsca na przypadek
- Trafiony prezent. Nowa inwestycja w zakładzie Natalii
- Magia w blasku PrintCheckera. Stuprocentowa kontrola w druku
- Wałki do zadań specjalnych. Innowacyjne wałki funkcyjne od Inometa GmbH & Co. KG
- Na zdrowie! Systemy EyeC Proofiler dla ochrony branży farmaceutycznej
- Giętki sukces. Szwajcarska dokładność na rynku opakowań giętkich
- Nowy MISTRAL. Gorące powietrze w procesie produkcji od Leister Technologies AG
- Bezpieczna Europa. Inteligentne rozwiązania opakowaniowe
- Zakupy w 3D. Nowoczesne technologie IT w służbie opakowań
-
Transport & Logistyka
- 13,5 ton folii na przyłbice
- Opakowanie na formuły dla niemowląt
- Przyszłość pod znakiem customizacji
- Wielozadaniowość kluczem do sukcesu
- Przyszłość bez poślizgu. Prosty sposób na bezpieczny transport
- W ogrodzie naukowców. Nowoczesne opakowania do przechowywania i transportu kwiatów ciętych
- Na podbój Europy. Ecovative – innowacyjne i ekologiczne wypełniacze
- Opakowaniowe kokosy. Wypełniacze i zabezpieczenia od Enkev Polska
- Papier, poduszka czy chrupki? Ekologiczne wypełniacze do opakowań transportowych
- Brzydkie kaczątko. Opakowania wielkogabarytowe okiem producentów i użytkowników
- iGoEasy. Wózek sterowany tabletem.
- W rozmiarze XXL. Innowacyjne zastosowania kartonu w logistyce Smurfit Kappa.
- Szary potencjał. Opakowania zbiorcze w sprzedaży detalicznej.
- Instrukcja obsługi pudełka. Możliwości tektury w transporcie według Dunapack Eurobox.
-
Materiały & Rozwiązania
- Axium Packaging
- Możliwości z Stamp systems
- Zgrzewanie z Proseal
- Serie farbowe Zeller+Gmelin
- Butelki Pepsi w 100% z rPET
- Głębia czerni z recyklingu
- Utz w branży farmaceutycznej
- Opakowaniowy Munken Kraft
- Butelka z emisji CO2
- Coca-Cola w papierze
- Artystyczna wizja na tekturze
- Lepszy wybór dla klimatu
- Torebki dla jeleni
- Finishfit Microbe Protect
- BOPE zamiast LDPE
- Biodegradowalna alternatywa
- Papierowy Johnnie Walker
- Neutralne rPET
- Metsä Board dla gastronomii
- Wypij, wyrzuć i bądź eko
- Swoboda projektowania
- Naturalnie, że luksus!
- Monta z nową taśmą
- Ekologiczne awokado
- Kompostowalna taśma klejąca
- Opakowania bez tworzywa
- Trzcinowe opakowania
- Torebka na makaron
- Zwycięzcy Packaging Innovation Awards
- W kolorze
- Integracja cyfrowego drukowania
- Nowe opakowanie Regina
- Nowość od Clariant
- Termokurczliwość i recykling
- Zwycięstwo w Finlandii
- Nowość od Sidel
- Nowa taca gazoszczelna
- Nowa folia monomateriałowa
- Jak zaprojektować luksus?
- Trapezowa innowacja
- POS świątecznie
- Gama polimerów
- Współpraca dla rozwoju
- Opakowanie owocami stoi
- Ekologiczny luksus
- Wśród opakowań aktywnych
- Opakowanie z patentem
- Konstrukcja opakowania
-
Ekologia
- Recykling po fast foodzie
- #rePETujemy
- Wspólnie na rzecz środowiska
- Tektura tylko z FSC
- Stopniowo do celu
- Ekologicznie z Kaj
- O krok dalej
- Ekologia w formie kubeczków
- Uzupełniaj, nie wyrzucaj!
- Butelka Ice Tea z recyklingu
- Więcej rPET
- Aluminium z certyfikatem ASI
- Plastik? Rezygnuję.
- Polish Circular Hotspot
- Przełom od A do Z
- Ekologiczne maski PET
- Greentee Group - torba z kukurydzy
- Widać na wylot
- Ekologiczna lista
- Coca-Cola i Pepsi mają coś wspólnego
- Wielokrotki w Lidlu
- Warzywny tatuaż
- McDonalds wprowadza plan Better M dla Europy
- Coca-Cola z tekturą KeelClip
- Heineken z nowym eko-opakowaniem
- Korek bez CO2
- Bez paliwa, z eko drewnem
- Nestle prezentuje
- Innovia Films przedstawia
- Nowy zakład w Toskanii
- Proekologiczne opakowania na lody
- Decyzja Metsä Board
- Recyklomaty w Warszawie
- Recykling na czarno
- Biokompozytowa alternatywa
- Opakowanie z nasion
- Rusza komercyjna produkcja
- Odpady opakowaniowe pod lupą
- Ekologia czy nieporozumienie?
- Dla zrównoważonego rozwoju
- Warto być eko
- Strażnicy rzek
- Pozytywnie dla środowiska
- Dla Planety!
- Trzykrotnie większa efektywność
- Zielone światło dla zielonych rozwiązań
- Razem na rzecz polskich rzek
- Nowy wymiar odnawialności
- Eko-dopalanie
- Biopojazd przyszłości. Prototyp samochodu Biofore z biomateriałów
- Materiał na przyszłość. Eko trendy okiem firmy Allbag
- Polska myśl technologiczna. Polscy naukowcy tworzą biodegradowalne poliestry
- Stworzone z natury. Terralene® – bioplastik z trzciny cukrowej.
- Ekologia w dzierżawie. Recykling i zrównoważony rozwój dzięki rozwiązaniu Cartonplast
- Miało być łatwiej. Porozumienia w nowym prawie o opakowaniach
-
Trendy
- Proekologiczna wysyłka
- Kosmetyki Dr Retter
- Zapętlony Burger King
- Pizza, piłka i pudełko
- Whisky ofiarą koronawirusa
- Opakowania szklane wygrywają
- Minister zapowiada koniec opakowań
- Papierowa tubka kosmetyczna
- Ładowanie w Heidelbergu
- Z juty i bawełny
- Kolor roku 2019
- Eko–design
- Zastosowanie innowacyjnych opakowań w branży FMCG
- Aktywne i inteligentne rozwiązania
- Przyszłość marek własnych
-
Design & Marketing
- Nowy projekt Studio Oeding
- Żywiec odwraca etykietę
- Lidl usuwa postaci z kreskówek
- Nowa szata Somersby
- Design dla maluszków
- Piwo w papierze
- Brak słów ma znaczenie
- Wytworność i styl
- Najlepsi polscy projektanci
- Czapki z głów!
- Nowy Rok z nowym designem
- eSmart biznes
- Co mówi opakowanie?
- Blask kryształu
- Kosmetyczna sadzonka
- Zapach świąt
- InteractiveStock - Bank zdjęć inny niż wszystkie
- Nowy wymiar świeżości
- Kartonowe okulary
- Herbaciane dziedzictwo
- Pudełko-reaktywacja!
- Koniec gdybania
- Sezon na cydr. Nowy trend w branży alkoholowej w Polsce
- Jogurt od Tiffanyego. Luksusowe opakowania na produkty codziennego użytku
- Gdzie ta impreza? Limitowana edycja puszek marki Carlsberg
- Tęczodziob na chlebie. Egzotyczna kreacja Cztery Czwarte
- Nowości z Beskidu. Redesign butelki Muszynianka
- Hipsterstwo na grządkach. Rosyjski humor na etykietach
-
Wydarzenia
- ARCHIWUM
- PRENUMERATA
- PATRONUJEMY
- PRESS
- KARIERA
W ostatnim dziesięcioleciu marka własna rozwijała się bardzo dynamicznie. Wydaje się, że na polskim rynku osiągnęła pewien stabilny udział w całości branży FMCG szacowany na około 20 proc. wielkości rynku. Czy ta równowaga pomiędzy markami własnymi a produktami brandowymi ma szansę się utrzymać?
![]() |
Sieć sklepów Monoprix realizuje istotne dla Millenialsów potrzeby „convenience” i „easy to use” w odniesieniu do całego konceptu produktowego. |
Sieć sklepów Monoprix realizuje istotne dla Millenialsów potrzeby „convenience” i „easy to use” w odniesieniu do całego konceptu produktowego.Raczej nie – takie wnioski można wyciągnąć po lekturze raportu „The rise and rise again of Private Label” opublikowanego przez agencję AC Nielsen. Z badań, prowadzonych w 60 krajach świata, wynika, iż udziały marki własnej rosną w zdecydowanej większości z nich. Dotyczy to zwłaszcza regionu, w którym ten udział i tak jest już najwyższy, czyli Europy, gdzie w 2016 roku marka własna odpowiadała za 31,4 proc. całej wartości rynku FMCG (w porównaniu z 30,5 proc. w roku 2015). Jedną z przyczyn takiego stanu jest zmiana w strukturze handlu detalicznego i rosnąca rola dyskonterów oraz rozwój marek własnych w kanale „modern convenience”.
Sprytne zakupy
Wzrosty marek własnych są jednak efektem głębszych zmian związanych ze zwyczajami zakupowymi konsumentów i coraz bardziej pozytywnym postrzeganiem marek własnych, jako produktów wartościowych. Część konsumentów sięgnęła po marki własne w latach kryzysu ekonomicznego i utrzymała swoje nawyki zakupowe również po poprawieniu się koniunktury gospodarczej, postrzegając je jako element „smart shoppingu”. Dodatkowo rosnący udział pokolenia Millenialsów napędza wzrost marek własnych – gdyż dla tej generacji przekaz marketingowy globalnych brandów bywa mniej atrakcyjny. W kategoriach, jakie postrzegają jako element swojego „lifestyle” wybierają marki niszowe lub rzemieślnicze, a w kategoriach masowych marka własna jest dla nich wystarczająco dobrą alternatywą. Obecnie Millenialsi stanowią 24 proc. globalnej populacji, a w ciągu najbliższych kilku lat staną się najliczniejszym pokoleniem.
Jest to widoczne również w rosnących udziałach rynkowych marek B (mniej popularnych od wiodących w każdej kategorii marek A – najczęściej topowych globalnych brandów). Ich udział rośnie kosztem marek wiodących w krajach takich jak Włochy, Francja czy Holandia. Rozwijają się i odważnie inwestują w innowacje przed wszystkim marki niszowe oferujące specyficzne benefity zdrowotne. Tę samą strategię coraz częściej wybierają także sieci handlowe.
Potrzeby Millenialsów
Co ciekawe, raport Nielsen przedstawia także dane odnośnie strategii cenowych marek własnych – w aż 32 proc. kategorii produktowych uzyskują one wzrost udziałów rynkowych przy jednoczesnym wzroście cen. Do najbardziej dynamicznie rosnących należą produkty organiczne, regionalne, odpowiadające na potrzeby klientów poszukujących cenowo dostępnych produktów jakości premium. Przykładem odpowiedzi na te potrzeby może być wprowadzona przez francuską sieć Monoprix linia produktów kategorii „food to go” realizująca również istotne dla Millenialsów potrzeby „convenience” i „easy to use” w odniesieniu do całego konceptu produktowego. Dodatkowo cała koncepcja designu wpisuje się w bardzo aktualne dzisiaj aspiracje w kierunku „clean label”.
Inną istotną dla Millenialsów wartością jest ekologia, manifestowana jako świadome inwestowanie w marki, które publicznie oraz faktycznie minimalizują swój negatywny wpływ na środowisko. Tu także prekursorami są sieci handlowe takie jak m.in. Lidl, który w marcu 2018 ogłosił, iż do 2025 roku ograniczy zużycie tworzywa sztucznego o 20 proc. Zobowiązanie to dotyczy opakowań jednostkowych oraz zbiorczych produktów marek Lidla, które stanowią znaczą cześć asortymentu. Do 2025 roku wszystkie opakowania tworzywowe tej sieci będą nadawały się do recyklingu. Podobnego zobowiązania podjął się Walmart, co z pewnością będzie miało istotne znaczenie dla ekosystemu w skali globalnej.
Wymierne korzyści
Sieci handlowe podejmują także szeroko zakrojone inicjatywy, aby poprawić wartość zdrowotną oferowanych przez siebie produktów, poprzez eliminację niekorzystnych składników, takich jak np. tłuszcze trans, konserwanty czy sztuczne barwniki. Na polskim rynku ciekawy projekt zrealizowała Biedronka – we współpracy z Instytutem Żywności i Żywienia w 2017 roku ulepszyła składy 35 produktów tak, aby przy poprawie walorów smakowych, jednocześnie zmniejszyła się zawartość cukru, soli i tłuszczu w produktach takich jak dania gotowe, łosoś wędzony czy ryby w puszkach. Dzięki nowej recepturze udało się obniżyć zawartość soli w oferowanych artykułach spożywczych od ok. 5 proc. do 37 proc., w zależności od produktu. Te zmiany dzięki skali sprzedaży produktów marki własnej w Biedronce przekładają się na wymierne ilości – w 2015 roku udało się zapobiec wprowadzeniu na rynek 274 ton cukru, 69 ton soli i 11 ton tłuszczu.
![]() |
W designie coraz częściej mniej znaczy więcej – potwierdzeniem tej tezy jest realizacja Brandimage dla linii kosmetyków 7-Eleven „Simply Me Beauty”. |
Minimalizm w cenie
Zmiany zmierzają także w kierunku poprawiania czytelności informacji na etykietach, aby klient mógł sam, bardziej świadomie podejmować decyzje zakupowe. Jedną z inicjatyw promujących jasną komunikację kaloryczności i poprawy walorów informacyjnych opakowań marki własnej było wprowadzenie przez Biedronkę linii produktów oznaczonych „kcalculation – licz kalorie!”. Dzięki czytelnym etykietom z wyraźnie zaznaczoną liczbą kilokalorii każdy konsument z łatwością może przeliczać wartość kaloryczną spożywanych przez siebie posiłków. W ofercie znalazły się między innymi produkty pakowane w porcjach np. po 50 kcal lub 100 kcal np. małe porcje świeżych lub suszonych warzyw i owoców.
Prostota i jakość komunikacji dotyczy także designu opakowań – produkt powinien mówić „sam za siebie”. Ciekawym przykładem takiego opakowania może być nagrodzona w tegorocznej edycji konkursu Pentawards seria kosmetyków
Kolejnym zjawiskiem, które wpłynie w najbliższych latach na rozwój marek własnych jest rozwój e-commerce, szczególnie w kategoriach FMCG. Amazon, poprzez niedawną akwizycję Whole Foods potwierdza, iż zamierza pozostać liderem w tej kategorii. Analiza wyników podawanych w sklepie Amazon np. przy wpisaniu ogólnej nazwy rodzajowej poszukiwanego produktu pokazuje, iż pierwsze miejsca i najlepsze oferty dla klienta to zawsze produkty marek własnych Amazon. Możliwości promocji i personalizacji oferty przez koncern są ogromne – jak na takie wyzwania mają reagować producenci brandów? To pytanie spędza sen z powiek wielu marketerów na całym świecie.
« poprzedni | « wróć |
Pisząc editorial do ostatniego wydania PACKAGING POLSKA, świat był „normalny” as usual. Wszyscy przygotowywali się do targów LogiMat w Stuttgarcie, Packaging Innovations w Warszawie czy interpack i drupa w Düsseldorfie. Kilka dni później nastąpiły reakcje na restrykcje rządów wielu państw w Europie. LogiMat odwołany, interpack przełożony, drupa przełożona, a niezliczone wydarzenia musiały podporządkować się oficjalnym zakazom.