Nowy Rok z nowym designem

Kreatywnie zaprojektowane opakowania wchodzą w skład całej identyfikacji wizualnej marki. Nie tylko działają na zmysły konsumenta, pobudzając wyobraźnię, ale także opowiadają historię. Mogą również być funkcjonalne, zachęcać gry w skojarzenia i ,,mówić” o zawartości, jakości, prestiżu i szlachetności produktu.

 

 

Kamila Gębik

New Business & PR Manager

Orchidea Group

 

 

Opakowania produktów mogą być wykonane z przeróżnych materiałów: od tradycyjnego kartonu, przez drewno, po bardziej giętkie materiały, takie jak tworzywa sztuczne. Opakowania mogą być miękkie, aksamitne w dotyku i oddziaływać na zmysły, a nawet zawierać metalizowane elementy. Wszelkie efektowne tłoczenia, czyli wklęsłości i wypukłości robią duże wrażenie na konsumentach i często są powodem zakupu produktu.

Tworząc opakowania, należy jednak pamiętać o tym, że projekty, które są innowacyjne i szokujące co prawda wygrywają w konkursach prestiżowe nagrody, ale często nie sprawdzają się na sklepowym regale. Często sięgamy albo po te produkty, które są w zasięgu naszego wzroku, albo takie, z którymi mieliśmy już wcześniej styczność i są sprawdzone. Na nowy produkt decydujemy się z reguły w tym momencie, gdy zachęci nas nie tylko korzystna cena, ale także odpowiednie opakowanie, którego każdy element musi być przemyślany. Bo jak powiedział Zaltman: ,,Żyjemy w kulturze obrazkowej. Myślimy obrazami, nie słowami”.

 

 

Zaprojektowanie minimalistycznego opakowania jest trudną sztuką, ponieważ od projektanta wymagana jest ogromna kreatywność.

 

Prosto i minimalistycznie

Zaprojektowanie opakowania w minimalistyczny sposób, czyli uproszczenie projektu, ale w dobrym tego słowa znaczeniu, jest realizowane przez designerów na całym świecie. Bardzo cenione są atrakcyjne produkty z czystym i unikalnym wzorem. Zaprojektowanie minimalistycznego opakowania jest trudną sztuką, ponieważ od projektanta wymagana jest jeszcze większa kreatywność. Dlaczego firmy wróciły do minimalizmu w erze zaawansowanej technologii? Jednym z powodów jest obniżenie kosztów produkcji, a drugim – chęć wyróżnienia się na półce spośród produktów innych marek, gdzie nadmiar elementów, komunikatów, kolorów wywołuje przesyt i chaos. Minimalistyczny rodzaj opakowania, podkreśla jego najważniejsze cechy. W obecnym pędzie życia i natłoku różnych komunikatów, mamy kilka sekund, aby zainteresować klienta opakowaniem, a tym samym produktem. This type of packaging design should highlight the most important features.Czystość zaprojektowanych opakowań sprawia, że przy sklepowej półce przesyconej różnymi komunikatami uwagę konsumenta zwróci coś, co jest przejrzyste. Tego typu opakowania kojarzą się także z naturalnym składem produktu. Trend ten obecny w sztuce, architekturze wnętrz, często określany jest jako lifestyle. Prostota jest akcentowana ciekawym kolorem lub użyciem geometrycznych form. Obecne trendy zarówno w projektowaniu wizytówek, witryn internetowych, jak i opakowań, czyli całej komunikacji wizualnej marki, sprowadzają się do minimalizmu. Im mniej, tym czytelniej, prościej i czyściej. Wskazane są konkretne informacje, które nas najbardziej interesują, dzięki czemu w gąszczu komunikatów, łatwiej nam się odnaleźć.

 

Kaligraficzne treści nadają opakowaniom płynności i delikatności.

Trend kaligraficzny

Kaligrafia komunikuje wyraźny nacisk na czynnik ludzki. Niedoskonałe pismo jest bardziej wiarygodne i indywidualne. Trend na odręczne pismo jest powrotem do rzemiosła w skomputeryzowanym, zabieganym świecie

(podobnie jak moda na szycie, pielęgnowanie ogrodu, itp.). Kaligraficzne treści, nadają płynności i delikatności. Sztuka starannego i estetycznego pisania, nie ma jednak na celu kształtowania charakteru i cierpliwości twórcy projektu – nurt ten jest silnie zakorzeniony w kulturze Dalekiego Wschodu, potęgowany nostalgią za czasami analogowymi, spychanymi pod naporem nowych mediów.

 

Kolory oddziałują na emocje i wywołują konkretne odczucia, dlatego ich dobór jest tak ważny w projektowaniu opakowań.

Kolory smaków i zapachów

Określenie odpowiedniego kolorystycznego kodu opakowań dla tej samej linii produktowej, która różni się szczegółami takimi, jak zapach, skład,

rodzaj jest bardzo ważna. Dzięki temu konsument, który szczególnie zapamiętuje kolory, przywiązuje się do produktu z określonym zapachem i smakiem i właśnie w ten sposób rozpoznaje go na półce sklepowej. Błyskawicznie kojarzy kolor z daną cechą i sięga po produkt. Jak wiadomo z psychologii barw, kolory oddziałują na emocje i wywołują konkretne odczucia, także potęgują odbiór tych cech np.: niebieski kojarzy się ze spokojem, chłodem, orzeźwieniem, odpoczynkiem, a czerwony pobudza i rozgrzewa. Dlatego gra kolorem często używana jest do kategoryzowania odmian różnej rodziny produktów.

 

Wzory i nieregularne linie ożywiają projekt opakowania i wprowadzają dynamikę.

 

 

Geometryczne impresje

Od kilku lat, zarówno w architekturze, modzie i w tatuażach, silny trend wiodą geometryczne wzory. Kwadraty, koła, trójkąty i wpisane w te wzory kolorowe komunikaty, gra barwami – to jest to, czego oczekują klienci. Wzory i nieregularne linie ożywają projekt opakowania i wprowadzają dynamikę. Pasują zarówno do nowoczesnego, jak i klasycznego stylu, a swoją oryginalnością przykuwają uwagę konsumenta.

 

 

 

 

 

 

Opowieść pobudza estetyczne doznania i inspiruje konsumentów.

Historia opowiedziana opakowaniem

Projekt opakowania często niesie ze sobą historię firmy, produktu, przedstawia opowieść z morałem i przesłaniem. Inspiracją stają się postacie komiksowe, humorystyczne przedstawienie obrazu, odwołanie do czasów dzieciństwa, do baśni i miejsc w których konsument może poczuć się bezpiecznie. Opowieść pobudza estetyczne doznania i inspiruje, dlatego ilustracja narracyjna w procesie projektowania jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opakowania retro sprawiają wrażenie, że cofamy się w czasie do sprawdzonych receptur produktów.

Nowoczesne retro

Powrót w procesie projektowania do starych, sprawdzonych technologii jest bardzo trendy. Zwłaszcza w dobie chemicznej, sztucznie przetworzonej żywności, opakowania retro sprawiają wrażenie, że cofamy się w czasie do sprawdzonych receptur i jemy zdrowe produkty, tym samym kultywując tradycję i historię przekazywaną z pokolenia na pokolenie. Można odczuć wrażenie ciepła, domowości i jedzenia ,,jak u babci” lub ,,jak u mamy”. Taki rodzaj projektowania pasuje do przetworów ,,domowej roboty”.

 

 

 

Opakowanie z wyciętym okienkiem doskonale sprawdza się w branży spożywczej.

Okienko z pomysłem

Konsument często nie chce kupować tak zwanego ,,kota w worku”, dlatego bardzo dobrym rozwiązaniem jest projektowanie opakowań z wyciętym okienkiem. Doskonale sprawdza się to w branży spożywczej, przy produktach FMCG, takich jak ciastka, słodycze, wędliny, sery, kiełbasy, mięso. Zespolenie okienka z grafiką jest integralną częścią projektu. Dzięki temu możemy zobaczyć kolor, kształt produktu w opakowaniu i zweryfikować jego atrakcyjność.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Funkcjonalne rączki i poręczne kształty często mają wpływ na wybór produktu przez konsumenta.

Opakowana funkcjonalność

Opakowanie, oprócz tego, że powinno być ciekawe, estetyczne i przyciągające wzrok, przede wszystkim musi być funkcjonalne i łatwe w użyciu. Wyobraźmy sobie taką sytuację, że mamy mnóstwo ciężkich zakupów i kupujemy produkt, który zapakowany jest w taki sposób, że nieporęcznie go przenieść. Wsiadamy do samochodu, wracamy do domu, a część towarów jest uszkodzona. Dlatego funkcjonalne rączki i poręczne kształty często mają wpływ na wybór produktu przez konsumenta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Imitacja drewna, kamienia i naturalnych tkanin na opakowaniu ukazują tęsknotę człowieka za naturą.

Food design

Przy projektowaniu opakowań żywności warto użyć zdjęć produktów robionych aparatem z góry, a także dobrać aranżację kulinarną, która w efekcie końcowym ukazuje stół kucharza w trakcie przygotowywania potrawy. Dzięki rozsypanym przyprawom i dodatkom można poczuć aromat i wyobrazić sobie smak przygotowywanych potraw. Zdjęcia do zaprojektowanego opakowania są zazwyczaj robione na naturalnych materiałach, takich jak drewno, kamień czy stonowane tkaniny, ukazując tęsknotę człowieka za naturą.

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Fascynacja składanym cudełkiem-pudełkiem...

O znaczeniu opakowania w fazie zakupu można pisać bez końca. O ważności opakowań, ich wpływie na potencjalnego nabywcę oraz roli marketingowej napisano już wiele książek.

Reklama

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty