Na podbój świata. Druk inkjetowy HP

Firma Symeta posiada maszynę inkjetową HP T400, która zapewnia szybkość druku do 122 m/min na materiale o szerokości do 1066,8 mm, stabilność oraz pożądaną jakość nadruku w rozdzielczości do 1200 dpi.

Firma HP coraz intensywniej rozwija swoją działalność w branży druku inkjetowego – od drupy z 2008 r. zainwestowała w nią ponad miliard dolarów. Efekty już widać: w 2008 roku wartość produkcyjnego druku atramentowego wynosiła 30 mln dolarów, a do 2014 roku ma osiągnąć poziom 50 miliardów dolarów. Liczby te mają bezpośrednie przełożenie na rzeczywistość.

 

Paulina Malińska

 

Firma CPI pobiła ostatnio swój rekord zleceń zrealizowanych w jednym miesiącu – ponad 100 mln stron zadrukowanych na maszynie inkjetowej HP. Sytuacja ma się jeszcze polepszyć wraz z rozwojem świadomości użytkowników względem przewagi inkjetu nad offsetem. „Dotychczas drukarnie odstraszała wyższa cena tuszy inkjetowych. Jednak coraz więcej z nich zdaje sobie sprawę, że ta technologia oferuje im większe możliwości przy zachowaniu jakości druku porównywalnej z offsetem” – powiedział dr Sean Smyth z agencji Smithers Pira podczas spotkania z cyklu HP Do More w Brukseli, gdzie HP prezentowało swoją ofertę w zakresie druku atramentowego. Do niedawna inkjet ograniczał się do druku komercyjnego, transakcyjnego oraz korespondencji bezpośredniej. Jednak wraz z rozwojem tej technologii równie dobrze można drukować materiały POS, banery reklamowe, ulotki, plakaty czy karty magnetyczne. Jednak zdecydowanie największą zaletą inkjetu jest opłacalna realizacja krótkich zleceń z niskimi kosztami początkowymi za stronę oraz o wiele lepszy efekt wizualny przy druku kolorowych magazynów, etykiet czy personalizowanych reklam.

 

Szybki jak inkjet

Słowa te potwierdził Jo Van de Weghe, menadżer ds. sprzedaży i marketingu w firmie Symeta, która posiada dwie kolorowe maszyny atramentowe z serii HP Inkjet Web Press: T400 oraz T230. Powołał się na zlecenie od firmy ubezpieczeniowej Ethias na personalizowany druk katalogów „powitalnych” dla klientów, którzy kupili ubezpieczenie przez stronę internetową firmy. Dzięki możliwościom oferowanym przez maszynę inkjetową wydrukowano w krótkim czasie 2000 miesięczników z treścią dopasowaną do indywidualnych potrzeb danego adresata (łącznie 70 mln możliwych wersji). Dzięki temu 62 proc. odbiorców przeczytało go, a 20 proc. z nich poprosiło o dodatkową formę ubezpieczenia, z tych które mu zaoferowano w prasie. Ostatecznie uzyskano podwójny wzrost sprzedaży. Zdaniem Jo Van de Weghe decyzja o inwestycji w maszynę HP T400 została umotywowana jej szybkością (122 m/min), stabilnością oraz jakością nadruku (1200 dpi). Urządzenie umożliwia bowiem druk do 100 mln kolorowych egzemplarzy w ciągu miesiąca na podłożu o szerokości do 1066,8 mm. „Jedynym minusem jest problem dobrania odpowiedniego tuszu oraz papieru ze względu na długi proces schnięcia atramentu. Jest on absorbowany przez podłoże w ok. 65 proc., co ma ogromne znaczenie dla efektu druku. Jednak HP już pracuje nad odpowiednimi usprawnieniami” – podsumował Jo Van de Wede. Potwierdzeniem tych słów było bogate portfolio zaprezentowane przez partnerów HP podczas spotkania w Brukseli.

 

Podczas spotkania HP Do More w Brukseli przedstawiciele z branży poligraficznej mogli zobaczyć na własne oczy, na czym polega przewaga druku atramentowego nad offsetowym, gwarantowana przez maszynę HP T230.

Papierowe gwiazdy

Firmy: Arjowiggins, International Paper, Mondi oraz Sappi pokazały różnego rodzaju papiery dostosowane do możliwości drukowania na urządzeniach inkjetowych HP. Pierwsza z nich promowała nową rodzinę materiałów pochodzących w 100 proc. z recyklingu, które jakością nie odstają od konkurencji, a dodatkowo oferują korzyści ekologiczne. „Przewaga papierów z rodziny Cocoon i Cyclus przejawia się nie tylko w doskonałej jakości druku inkjetowego na powlekanym i pigmentowanym materiale premium, ale również w oszczędności surowca dzięki możliwości przetwarzania włókien celulozowych do ośmiu razy” – powiedział John Cooper, dyrektor ds. wsparcia klienta w Arjowiggins Graphics, należącej do Grupy Antalis. „Ponadto produkcja z recyklingu pochłania do dwóch razy mniej energii i do trzech razy mniej wody w porównaniu z wytwarzaniem nowego materiału”. Do druku transakcyjnego producent poleca materiał niepowlekany Cocoon Preprint i Cyclus Preprint, do transpromocyjnego – Cocoon Jet (do tuszy barwnikowych) oraz Cocoon Jet Pro (do tuszy pigmentowanych, dopasowany do technologii HP Color PRO), natomiast do druku transpromocyjnego, książek i korespondencji bezpośredniej – Cocoon Jet Silk (powlekany).

Z kolei konkurencyjna oferta firmy International Paper składa się z dwóch materiałów: JetStar oraz JetSet. Powstały one specjalnie na potrzeby maszyn atramentowych HP z serii T i idealnie nadaje się do druku transpromocyjnego, książek oraz korespondencji bezpośredniej. Dodatkowo JetStar odpowiada na potrzeby druku przy użyciu tuszy pigmentowych i zapewnia wyjątkową stabilność kolorów. Weryfikowany przez partnerów International Paper i wykorzystywany na maszynach HP z serii T, umożliwia dobrej jakości druk na żądanie.

 

Barwnikowe czy pigmentowe?

Równie ciekawą ofertę zaprezentowała firma Mondi Paper. W jej portfolio znalazły się szybkoschnące materiały o pigmentowanej powierzchni do tuszy barwnikowych i pigmentowych (DNS enhanced color inkjet), o gładkiej powierzchni, imitującej wrażenie powlekania (DNS high-speed inkjet CF) lub odwrotnie, chropowate w dotyku, dające poczucie naturalności (DNS high-speed inkjet NF). Warto wyróżnić także specjalny papier BIO TOP 3, bez dodatku chloru i innych środków rozjaśniających, który umożliwia doskonałe odwzorowanie barw w ciepłych tonacjach (np. czerwieni). Papier o lekko żółtym zabarwieniu nie tylko idealnie nadaje się do druku książek, ale również szybciej pochłania wodę i przyspiesza pracę na małych maszynach drukujących. Mondi posiada również papier Nautilus z recyklingu, który wyróżnia się mocniejszą bielą kontrastującą z ostrymi kolorami. Dzięki tak bogatej ofercie producent umożliwia klientom zarówno druk książkowy, transakcyjny oraz korespondencji bezpośredniej, jak i materiałów reklamowych czy druku na kartach magnetycznych.

„Z naszych badań rynkowych wynika, że w ciągu najbliższych dziesięciu lat liczba drukarni offsetowych zmniejszy się o 10,2 proc., a cyfrowych wzrośnie o 68,12 proc.” – prognozował Francoise Accou, product service manager digital w Sappi. Odpowiedzią na to wyzwanie ma być inkjetowy papier powlekany Jaz, opracowany we współpracy z HP, którego właściwości dotykowe i graficzne dają fotograficzną jakość kolorów porównywalną do offsetu. Dzięki grubej warstwie powlekającej materiał posiada właściwości barierowe, które nie pozwalają tuszom wnikać zbyt głęboko w podłoże. Papier posiada certyfikaty FSC i PEFC i charakteryzuje się satynową, błyszczącą powierzchnią, która idealnie sprawdza się w druku komercyjnym, materiałów promocyjnych i korespondencji bezpośredniej.

 

Kolor jest najważniejszy

Jednak sam papier to nie wszystko, jak przekonywał uczestników spotkania HP Do More Michael J. Barisonek, wiceprezes sprzedaży i marketingu w firmie Epic Products. Prezentował on najnowszą maszynę Epic CT-660 do powlekania lakierem wodnym i UV oraz

matowego, perłowego i satynowego uszlachetniania. Proste w utrzymaniu, wydajne i oszczędne urządzenie może pracować z atramentowymi liniami produkcyjnymi HP T200, T300 lub T400, jak również osobno. Maszyna Epic CT-660 może również nakładać primer Saphire oraz DigiPrime do dalszej obróbki na HP Indigo.

Na zakończenie Carolina Altafulla, inżynier z działu R&D HP w San Diego, tłumaczyła, jak odpowiednia optymalizacja barw pozwala osiągnąć najlepsze rezultaty druku cyfrowego. Jednym z rozwiązań jest narzędzie do tworzenia profilu danego koloru, które daje gwarancję, że np. kolory firmowe będą zawsze takie same na wszystkich drukowanych materiałach. Kolejnym krokiem do zapewnienia fotograficznej jakości obrazów jest wybór odpowiedniego papieru – najlepiej takiego, który jest dopasowany do technologii HP ColorPRO, ponieważ przyspiesza ona absorpcję tuszu i jego wysychanie, dopasowując je do tempa produkcji. Z myślą o drukarniach cyfrowych, którym zależy na przygotowaniu wydruku próbnego dla klienta, powstało urządzenie HP Designjet. Drukuje ono zlecenie według projektu udostępnionego przez oprogramowanie HP SmartStream Web Press Color proofer, dzięki czemu klient może zobaczyć proof i nanieść ewentualne korekty zanim rozpocznie się proces produkcyjny. HP Designjet jest wygodnym narzędziem do ekonomicznego proofingu offline. „Konsumenci są przyzwyczajeni do wyglądu i wrażeń dotykowych, które zapewnia wydrukom offset. Dlatego technologia druku atramentowego musi je z powodzeniem naśladować” – podsumowała Carolina Altafulla.

 

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Hot red – to prawdziwa miłość!

Czerwony to kolor miłości. Powszechnie wiadomym jest, że czerwony jest kolorem dynamiki, przyciąga uwagę i ma bardzo silny ładunek emocjonalny. To najgorętsza ze wszystkich barw, to kolor życia, emocji i skrajnych uczuć. To właśnie na dowód głębokiego, gorącego uczucia kupujemy czerwone róże oraz pralinki w opakowaniu w kształcie czerwonego serca.

Ankieta

Jak oceniasz nową stronę internetową

5
4
3
2

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty