Szach-mat dla podróbek. Etykiety zabezpieczające – kontrofensywa przeciw oszustwom i stratom

Folie etykietowe typu Void mają ukryty tekst lub wzór, który pojawia się na etykietowanym podłożu po częściowym lub całkowitym usunięciu etykiety. Dlatego nie można ich z powrotem przykleić w taki sposób, aby ukryć próbę zafałszowania produktu. Wygląd warstwy wierzchniej (np. kolor, hologram) oraz ukryty tekst, wzór lub logo można dostosować do wymagań użytkownika końcowego.

Co roku firmy na całym świecie tracą setki miliardów euro z powodu fałszerstw, manipulacji lub sprzedaży ich produktów w szarej strefie. Szkody dla marek są – w najbardziej dosłownym znaczeniu – nieobliczalne. Dotyczy to wszystkich sektorów przemysłu: od towarów konsumenckich, przez urządzenia elektroniczne, po przemysłowe części zamienne. 

 

Imitacje są coraz dokładniejsze i coraz trudniej jest je odróżnić od oryginałów, co stanowi zagrożenie dla wizerunku marki. Podróbki często wyglądają tak samo, a ponadto usypiają czujność porównywalnymi, choć niższymi cenami. To kolejny powód, dla którego konsumenci powinni żądać zapewnienia, że kupują autentyczny produkt. Właściciele marek spotykają się z naciskiem również ze strony prawodawców – dotyczy to zwłaszcza artykułów farmaceutycznych i żywnościowych, gdzie dobro publiczne jest szczególnie narażone na negatywne działanie produktów niższej jakości lub nawet potencjalnie niebezpiecznych.

 

Bezpieczne połączenie

Dobrze prosperujące firmy stawiają czoła temu wyzwaniu i stosują opakowania oraz materiały etykietowe o właściwościach zabezpieczających, które współdziałają z ich systemami ochrony w łańcuchu dostaw i monitorowania rynku. Stanowią one wystarczający środek ochrony autentyczności i integralności produktów, a także umożliwiają ich identyfikację oraz monitorowanie. Ponadto są bez problemu dostarczane z zakładów wytwarzających materiały zabezpieczające do producentów na całym świecie. W praktyce często łączą w sobie różne właściwości chroniące przed wszystkimi zagrożeniami, np. tworzą etykiety zabezpieczające korzystając z materiału ujawniającego próby manipulacji i zawierającego informacje służące śledzeniu produktu. Materiały etykietowe stanowią bazę do zadruku zabezpieczającego wykonywanego różnymi metodami oraz zwiększają ogólną skuteczność etykiet. Dzięki tak wielu możliwościom połączeń materiałów i zadruku tworzone są niepowtarzalne, złożone etykiety, które zniechęcają oszustów do podejmowania prób ich podrabiania.

 

Naklejki Visa w paszportach stanowią dobry przykład etykiety chroniącej przed fałszerstwem. Niektóre właściwości zabezpieczające są osadzone w papierze Visa, co ułatwia weryfikację autentyczności: materiał ten zazwyczaj łatwo ulega zniszczeniu i łączy w sobie zabezpieczenia jawne i ukryte, takie jak włókna. Zwykle nie zawiera on rozjaśniaczy optycznych (OBA), co umożliwia zastosowanie specjalnych farb i drukowanych oznaczeń.

Ujawnianie prób manipulacji

Etykiety ujawniające próby manipulacji są tworzone na bazie materiałów papierowych i foliowych zmieniających swój wygląd lub ulegających uszkodzeniu podczas ich usuwania czy przenoszenia na inny produkt. Pomagają one zabezpieczyć autentyczność towaru, na przykład dzięki możliwości nadruku na etykiecie numeru identyfikacyjnego lub innych istotnych informacji, jak numer gwarancyjny czy data ważności. Umożliwiają także weryfikowanie integralności opakowania zapieczętowanego etykietą. Dzielą się na dwie główne kategorie: folie i papiery łatwo ulegające zniszczeniu oraz folie typu Void. Papierowe i foliowe materiały etykietowe łatwo ulegające zniszczeniu cechują się bardzo małą gramaturą i niską wytrzymałością wewnętrzną. Podczas prób usunięcia rozwarstwiają się lub rozrywają na małe kawałki. Z kolei folie typu Void mają ukryty tekst lub wzór, który pojawia się na etykietowanym podłożu po częściowym lub całkowitym usunięciu etykiety. Dlatego nie można ich z powrotem przykleić w taki sposób, aby ukryć próbę zafałszowania produktu. Kolor i treść ukrytego tekstu, wzór oraz logo można dopasować do wymagań użytkownika końcowego.

 

Niezwykłe właściwości

Materiały wierzchnie etykiet zapobiegających fałszerstwu mają specyficzne właściwości potwierdzające autentyczność produktu. Trudno jest skopiować takie etykiety, a w zależności od poziomu stosowanych zabezpieczeń właściciele marek, przedstawiciele władz, a także konsumenci mogą sprawdzać ich autentyczność na poszczególnych etapach łańcucha dostaw. Punktem wyjścia jest ustalenie, ile osób będzie znało ich cechy zabezpieczające i potrafiło je zweryfikować. Od tego zależy ich dostrzegalność: na przykład mogą to być cechy całkowicie jawne lub wykrywalne wyłącznie za pomocą analiz laboratoryjnych. Można korzystać z wielu różnych technologii, jednak ich wspólną cechą jest możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb. Dobieranie, modyfikowanie i łączenie różnych platform technologicznych – takich jak: papierowe materiały zabezpieczające, hologramy, optycznie zmienne materiały wierzchnie oraz rozmaite markery – zapewnia niepowtarzalność etykiety znakującej daną markę lub dany produkt. Nawet na standardowych etykietach można drukować informacje zmienne, będące niepowtarzalnym identyfikatorem umożliwiającym monitorowanie i śledzenie. Mogą one także stanowić nieodłączną część bardziej złożonej etykiety zabezpieczającej, być drukowane na papierze uniemożliwiającym fałszerstwo lub elektronicznie zapisywane na znacznikach i etykietach RFID. Już same informacje zmienne stanowią skuteczne zabezpieczenie, ponieważ poszczególni uczestnicy łańcucha dostaw, w tym także konsumenci, mogą sprawdzić autentyczność produktów. Informacje te pozwalają również monitorować ewentualne przenikanie produktów do szarej strefy, a także śledzić zagubione i niewłaściwie dostarczone artykuły, co zwiększa ogólną precyzję działania łańcucha dostaw.

 

Poszczególne warstwy teoretycznej etykiety zabezpieczającej łączą rozwiązania z technologii laminatów etykietowych i druku. W efekcie umożliwia ona ujawnianie prób manipulacji, weryfikowanie autentyczności produktów i monitorowanie. Wykorzystuje materiał zabezpieczający, który rozrywa się w przypadku manipulacji. Niektóre nadruki zostały wykonane przy użyciu zmiennobarwnych farb, co ułatwia weryfikację autentyczności etykiety. Monitorowanie i śledzenie jest możliwe dzięki generowaniu losowych numerów i kodów 2D.

Razem bezpieczniej

Najtrwalsze materiały na etykiety zabezpieczające powstają z połączenia różnych elementów w celu zapewnienia jak najlepszej skuteczności i opłacalności, której nie gwarantuje ich osobne użycie. Wiele drukarni może liczyć na pomoc dostawcy laminatów etykietowych w uzyskaniu lepszych zabezpieczeń, niż byłoby to możliwe, gdyby pracowały same. W takich przypadkach kluczem do sukcesu jest konsultowanie z dostawcami kwestii wykonalności poszczególnych rozwiązań, a nawet wspólne omawianie pomysłów, aby sprostać konkretnemu wyzwaniu lub zaoferować wartość dodaną właścicielom marek szukającym innowacji. Na czym polega tworzenie etykiety zabezpieczającej w praktyce? Najpierw należy określić cele – na przykład stworzenie niepowtarzalnej etykiety, która: przekona klientów, że właściciel marki dba o ich interesy; będzie narzędziem do weryfikacji autentyczności produktu dla pracowników właściciela marki; umożliwi monitorowanie i śledzenie produktów w łańcuchu dostaw. Takiemu wielopoziomowemu wyzwaniu byłoby trudno podołać firmie z branży etykietowej działającej w pojedynkę, ale współpraca umożliwia zintegrowanie rozwiązań w celu zapewnienia wymaganych funkcji. Jednym z wielu rozwiązań uwzględniających powyższe kryteria może być etykieta holograficzna ujawniająca próby manipulacji z niepowtarzalnymi oznaczeniami, zawierająca laminat etykietowy z efektem Void, ujawniający próby manipulacji oraz zapobiegająca ponownemu wykorzystaniu etykiety; wzór holograficzny z ukrytymi oznaczeniami, łączący zabezpieczenia jawne i ukryte; cyfrową powłokę, umożliwiającą drukowanie informacji zmiennych służących do monitorowania i śledzenia produktu.

 

Korzystna współpraca

Proces przedstawiony powyżej to typowe podejście firmy UPM Raflatac, która podczas współpracy z drukarniami i użytkownikami końcowymi stosuje stopniową procedurę doboru materiałów i klejów odpowiednich do konkretnego zastosowania. Pracę rozpoczyna od ustalenia zagrożeń, którym należy zapobiec i określenia osób zaangażowanych w wykrywanie oszustw — ekspertów, pracowników, konsumentów, itp. Następnie cały zespół wspólnie uzgadnia rodzaj i poziom kosztów technologii, która jest następnie weryfikowana w toku realizacji projektu przed wdrożeniem ostatecznego rozwiązania.

Kluczowe jest to, aby drukarnie etykiet zabezpieczających współpracowały z dostawcą laminatów dysponującym globalną platformą technologiczną i bezpieczną siecią dystrybucji, które zagwarantują dostępność określonych materiałów w każdej lokalizacji na świecie. Firma UPM Raflatac angażuje się w ochronę marki i wspieranie rynku na tym polu. Etykietowanie zabezpieczające to kompletny proces – od ścisłej kontroli nad pozyskiwaniem surowców i produkcją laminatów etykietowych, poprzez monitorowanie całego łańcucha dostaw od dostawcy materiałów do drukarni, aż po punkt zastosowania.

 

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Gender Design

Konsumpcja cielesności to trend, który obserwuje świat już od dłuższego czasu. Początkowo ruch emancypacyjny w znaczącym stopniu przełamał klasyczny podział ról i nierówne traktowanie płci. Również takie branże jako opakowaniowa miały w tym zakresie swój renesans albowiem przykładowo w branży kosmetycznej i odzieżowej powstawało coraz więcej produktów typu unisex.

Reklama

Ankieta

Jak oceniasz nową stronę internetową

5
4
3
2

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty