Nieznane oblicze RGB

Dla większości osób barwa w poligrafii jest czymś oczywistym. Ograniczony gamut kolorystyczny dostępny w modelu CMYK wydaje się odzwierciedlać wszystkie możliwości, z jakimi spotykamy się w świecie rzeczywistym. Lecz tak naprawdę dzieje się tak dlatego, iż to my sami jesteśmy przyzwyczajeni do oglądania obrazów odtworzonych w CMYKu. W rzeczywistości są jeszcze inne metody, które dotychczas nie zostały dostatecznie przetestowane w historii druku.

 

Joanna Kwiczor

 

Czy jest możliwe zapewnienie konsumentom zupełnie nowego spojrzenia na opakowanie produktu? Czy można przyciągnąć ich uwagę czymś tak wyjątkowym, aby pomyśleli: „To naprawdę niezwykłe – jeszcze czegoś takiego nie widziałem”? Taki efekt daje druk RGB, pierwsza od 100 lat całkowicie oryginalna innowacja, jeżeli chodzi o druk kolorowy. Dzięki niemu można osiągnąć nową gamę efektów wizualnych, które wcześniej po prostu nie istniały. Efekt najbardziej głębokiej czerni, dużo szersza baza kolorów, bardziej nasycone barwy, a także lśniąca powierzchnia, nie przypominająca niczego, co widzieliśmy wcześniej.

 

Druk RGB pozwala osiągnąć nową gamę efektów wizualnych, które wcześniej po prostu nie istniały.

 

 

Odrobina historii

Druk CMYK został wprowadzony w 1906 roku,  kiedy Eagle Printing Ink Company pokazała, że kolory Cyan, Magenta, Yellow i Black (Key) nałożone warstwami na białej powierzchni dają praktycznie nieograniczoną paletę kolorystyki. Model RGB jest nawet starszy, ale wszedł do powszechnego użycia dopiero, kiedy powstała kolorowa telewizja. W 1861 James Clerk Maxwell eksperymentując z robieniem zdjęć tego samego ujęcia w zaciemnionym pomieszczeniu, odkrył iż kombinacja filtra czerwonego, zielonego i niebieskiego (Red, Green, Blue) pozwala na wierne odtworzenie kolorystyki.

CMYK nanosi się na białe podłoże, natomiast RGB rozjaśnia czarny ekran. Przez ponad 100 lat takie były dwie podstawowe metody tworzenia pełnokolorowych obrazów. CMYK jest powszechny dla druku, a RGB dla ekranów. Jesteśmy do tego tak przyzwyczajeni, że nie myślimy o odmiennym sposobie, w jaki oba modele oddziałują na ludzkie oko. 

 

Inne spojrzenie na druk RGB

Po raz pierwszy idea pojawiła się w 2014 w zespole rozwijającym innowacje w firmie Merck. Czy zamiast podświetlonych pikseli na czarnym monitorze można zastosować pigmenty RGB do druku na czarnym papierze? Po wielu miesiącach testów udało się opracować proces druku RGB, obecnie zgłoszony do opatentowania w skali globalnej. Nowa metoda wykorzystuje perłowe pigmenty Red, Green, Blue o wysokim połysku oraz dodatkowy w kolorze srebrno-białym. Efekt jest niezwykły. Obraz zdaje się migotać, wynurza się z czarnego tła w sposób czasem wręcz nierealny.

RGB nie jest alternatywą dla obecnych zastosowań druku CMYK, nie jest to również metoda odwzorowania obrazu w sposób taki, jak widzimy go w telewizorze czy na ekranie monitora. Należy go raczej traktować jako specjalną technikę, dającą markom nowe możliwości wyróżnienia się na półce. Najlepsze efekty uzyskać można w przypadku potrzeby uzyskania efektu perłowości, srebrzystości, unikalnej palety kolorystycznej bądź w projektach zakładających mocne akcenty kolorystyczne na nasyconym czernią tle.

 

Dzięki RGB uzyskać można szerszą paletę kolorystyczną o większym nasyceniu, jak również  efekty połysku i perłowości.

Technologia przyszłości

Z RGB projektanci zyskują nowe możliwości – w intrygujący sposób, który jest najbardziej odpowiedni dla marek luksusowych, drogich win i alkoholi, słodyczy czy kosmetyków. Po opracowaniu procesu w oparciu o własne pigmenty, aby przejść do fazy wdrożenia technologii w produkcji masowej, Merck zwrócił się do firmy Saueressig po wsparcie eksperckie w zakresie druku rotograficznego, pozwalającego na osiągnięcie znakomitego efektu końcowego w technice RGB. Doświadczeni eksperci w zakresie odwzorowania kolorystyki w Saueressig spędzili wiele godzin opracowując technologię grawerowania odpowiednią dla druku RGB, z uwagi na odmienny charakter użytych pigmentów. Dodatkowo proces konwersji grafiki z systemu CMYK do RGB wymaga zaawansowanej wiedzy z zakresu pre-press.

Rozmawiając i prowadząc testy ze swoimi klientami, specjaliści w Saueressig odkryli, iż dla właścicieli marek najważniejsza jest jasna komunikacja. Nie można bowiem przygotować proofu kolorystycznego na drukarce pracującej w CMYKu i oczekiwać właściwego odwzorowania w RGB, ponieważ nie będzie to po prostu możliwe. Natomiast dzięki RGB uda się uzyskać efekt niemożliwy do odwzorowania w innej technologii. Opakowanie zadrukowane w RGB po sfotografowaniu i odtworzeniu w CMYKu straci swój połysk i niezwykłą wibrację kolorów – dotyczy to również projektów, będących ilustracją niniejszego artykułu. Te produkty po prostu trzeba zobaczyć osobiście.

 

Nowa metoda wykorzystuje perłowe pigmenty Red, Green, Blue o wysokim połysku oraz dodatkowy w kolorze srebrno-białym.

 

 

Duże zainteresowanie na targach w Paryżu

Firmy Saueressig oraz Merck oraz pozostałymi partnerami projektu (firmami Siegwerk ora Vrijdag Premium Printing) wzięło udział w tegorocznych targach Packaging of Perfume, Cosmetics & Design w Paryżu, które odbyły się w terminie od 30 stycznia do 1 lutego. Przedstawiciele firmy spotkali się z bardzo dużym zainteresowaniem i pozytywnym odbiorem prezentowanych produktów, zwłaszcza ze strony projektantów i właścicieli marek. Dzięki RGB uzyskują oni szerszą paletę kolorystyczną o większym nasyceniu, jak również  możliwość osiągnięcia niedostępnego dotychczas połysku i perłowości. Zadruk ma niezwykłą głębię i wydaje się wręcz rozświetlony od środka. „Opakowania produktów kosmetycznych to ciekawy rynek, który otwiera wiele możliwości i przestrzeni dla innowacji. Zwłaszcza nasze motto Lookxury przyciągało naszych rozmówców”, mówi Ingo Büning, senior sales manager w Saueressig. „Nasze stoisko przyciągnęło wielu zainteresowanych zwiedzających, chcących dowiedzieć się więcej o tej technologii” – dodaje.

 

Saueressig jest częścią grupy SGK (dywizji opakowaniowej Matthews International Corporation). Szerokie portfolio usług obejmuje projektowanie graficzne i przygotowanie do druku oraz szereg narzędzi używanych w  procesie druku (proofing, cylindry rotograficzne, embossing, Colour Management). Od ponad 65 lat rozwija swoją ekspercką pozycję, wdrażając ponad 150 innowacji chronionych patentami.

 

następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Inteligentny design opakowania

Wraz z rozwojem gospodarczym muszą podążać również i opakowania. Często są one określane jako „inteligentne”, ponieważ do ich funkcji należy również filtrowanie i interpretowanie informacji. Inteligentne opakowania można rozpoznać po określonych cechach: są interaktywne, przybierają coraz bardziej wyrafinowane formy i można je kształtować według życzeń klienta. 

Reklama

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty