(Bez)barwny świat folii

Uszlachetnianie papieru, a w szczególności foliowanie, znajduje coraz większe zastosowanie w poligrafii – zabezpiecza druk przed ścieraniem, zwiększa sztywność oraz grubość laminowanego podłoża. Dzięki foliowaniu można zwiększyć żywotność opakowania, katalogu lub innego produktu poligraficznego. Tego rodzaju uszlachetnienie podnosi jakość wydruku oraz zabezpiecza podłoża przed wilgocią, rozrywaniem i uszkodzeniami mechanicznymi.

 

dr Jolanta Sienkiewicz

Specjalista ds. marketingu

Paw Druk

 

Foliowanie polega na pokryciu powierzchni druku folią z tworzyw sztucznych. Zadrukowana powierzchnia uzyskuje dodatkowe walory estetyczne, zostaje usztywniona i zabezpieczona przed działaniem mechanicznym, chemicznym, promieniowaniem UV czy wilgocią. Najodpowiedniejszymi podłożami do foliowania są kartony i papiery powlekane. Maksymalna gramatura papieru powinna wynosić 350gsm, natomiast minimalna 100gsm. W przypadku folii PET metalizowanych preferowane są podłoża od 130 do 600 g/m2.

 

Srebrna folia pod zadruk UV – przykładowa realizacja w drukarni Paw Druk

 

 

Różnorodne metody

Najczęściej spotykane w Polsce metody foliowania to foliowanie „na gorąco” i foliowanie „na mokro”. W pierwszej z nich klej znajduje się na folii w postaci stałej i wykorzystywane są specjalne folie, na które nanoszony jest klej przez producenta. Pod wpływem dociskania rozgrzanym cylindrem, folia przykleja się do podłoża i trwale się z nim łączy. Natomiast metoda „na mokro”, przy użyciu ciekłego kleju sprawia, że folia łączy się z podłożem za pomocą cylindra dociskowego, a klej aplikowany jest z innego źródła. Istnieje również metoda mieszana – na mokro z użyciem kleju ciekłego, podgrzanego do odpowiedniej temperatury.

Przewagą foliowania „na mokro” jest możliwość zastosowania wybranego przez siebie kleju, regulowania jego grubości oraz dodania dodatków, np. utwardzacza, który przyspiesza i wzmacnia jego działanie. Atutem metody „na gorąco” jest szybszy, łatwiejszy proces, który nie wymaga dużych nakładów finansowych na urządzenia do foliowania. Metoda ta daje mniejsze możliwości, jednak doskonale sprawdza się przy typowych umiarkowanie wymagających pracach.

 

 

Przegląd folii

Ze względu na efekt powierzchniowy można wyróżnić wiele rodzajów folii. Transparentne – bezbarwne monomerowe, błyszczące lub matowe – zabezpieczają wydruk przed promieniami UV i przedłużają jego trwałość. Metalizowane są wykonane na bazie poliestru i umożliwiają otrzymanie ciekawych efektów metalizowanej faktury. Jako podłoże stosuje się różne bazy (np. karton, kreda), które po zadruku nadają końcowemu produktowi różnorodne i interesujące efekty (folia srebrna błyszcząca, folia złota, folia z efektem „tęczy”, folia srebrna matowa, folia srebrna efekt „lustra”, różnego rodzaju folie holograficzne). Występują również folie barwione w masie – kolorowe oraz strukturalne – zalecane dla produktów poligraficznych narażonych na intensywne użytkowanie. Są to materiały grubsze niż standardowe folie polipropylenowe, dlatego zapewniają dodatkową ochronę przed czynnikami zewnętrznymi, uszkodzeniami mechanicznymi, chemikaliami, brudem i wilgocią. Dzięki zastosowaniu foli można uzyskać przyjemną w dotyku strukturę bez kalandrowania (efekt: perły, lnu, skóry, kropki, szczotkowanego aluminium). W ofercie można spotkać również folie specjalne (np. nierysująca matowa, odporna na zarysowania lub folie aksamitne soft touch).

Materiały rozróżnia się także ze względu na skład chemiczny. Folia polipropylenowa (BOPP) jest orientowana dwuosiowo, dwustronnie zgrzewalna, do ogólnego zastosowania, standardowo jednostronnie aktywowana (po stronie zewnętrznej nawoju). Cechują ją wysoka przezroczystość i połysk, dobre właściwości mechaniczne i zgrzewalność, niska przepuszczalność pary wodnej i substancji zapachowych. Folia poliestrowa (PET) jest aktywowana jednostronnie, bądź opcjonalnie obustronnie, nieaktywowana. Posiada doskonałe właściwości mechaniczne. Folie tego typu charakteryzują się także wysokim połyskiem oraz bardzo dobrą transparencją. Dzięki swojej budowie i właściwościom są bardzo dobrym podłożem drukarskim. Natomiast folie octanowe zapewniają dodatkową ochronę produktów drukowanych przede wszystkim w sektorze opakowań. Produkty laminowane tym materiałem mogą być następnie klejone na gorąco lub poddane częściowemu lakierowaniu UV. Folie octanowe dostępne są w wersji na wysoki połysk lub matowe. Folie polietylenowe (PE) charakteryzują się małą przenikalnością dla pary wodnej, łatwo przepuszczają pary substancji organicznych, nie są odporne na węglowodory i ich chloropochodne. Są za to odporne na działanie roztworów kwasów, zasad i soli oraz na niską temperaturę.

 

Folia soft touch  – przykładowa realizacja w drukarni Paw Druk.

 

 

Metaliczne piękno

Zadruk folii metalizowanej pozwala uzyskać imponujące efekty wizualne. Proces metalizacji polega na nadaniu wydrukowi bądź jego częściom koloru, odblasku oraz wizualnego podobieństwa do metalu. Taki efekt osiąga się przy użyciu kilku rożnych technik, m.in. odpowiednio przygotowanych farb i barwników, jak również samych metaliz, czyli folii metalizowanych PET. Po odpowiedniej obróbce możliwe jest otrzymanie opakowania mieniącego się barwami srebra czy złota – prestiżowego, przyciągającego wzrok srebrzystego napisu czy zdjęć wydrukowanych na metalizie. Należy pamiętać, że wszystkie nadrukowane na tego typu folii kolory uzyskują metaliczny charakter, za to tracą na intensywności. Przede wszystkim te fragmenty zadruku, które planuje się pozbawić „metaliczności” należy najpierw zadrukować na biało. Dodanie metalicznych barw sprawia, że opakowanie będzie odbijać promienie światła przyciągając wzrok potencjalnego klienta, a tym samym umożliwi oferowanie niepowtarzalnych produktów na rynku.

 

Bibliografia:

 

D. Clossey, Jean-Marie Hershey, Procesy introligatorskie i wykończeniowe współczesnej poligrafii, Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Poligraficznego, Warszawa 2008, str 158,

Folie poliolefinowe jako podłoża drukowe, H. Czichon, M. Czichon [w:] „Świat Druku”, 10/2007, http://www.multifol.com.pl/foliowanie [06.03.2018];

http://www.achilles.pl/uszlachetnianie/techniki-uszlachetniania,1.html [06.03.2018],

http://mardrukopakowania.pl/folia-poliestrowa-pet/ [07.03.208],

http://www.multifol.com.pl/foliowanie, [05.03.2018].

 

Drukarnia Paw Druk posiada 27-letnie doświadczenie w branży poligraficznej, które pozwala na zaoferowanie Klientom usług na najwyższym poziomie. Doskonale rozpoznaje potrzeby Klienta i zapewnienia rozwiązania, które są na nie odpowiedzią. Samodzielnie kreuje nisze rynkowe poprzez wprowadzanie na rynek nietypowych produktów. Specjalizuje się w produkcji materiałów POS (wobblery, shelflinery, standy reklamowe, dyspensery, plakaty), opakowań, etykiet, folderów, katalogów, kalendarzy, ulotek samplingowych.

Firma Paw Druk stosuje koncepcję Społecznej Odpowiedzialności Biznesu za pomocą modelu „before profit obligation”, uznaje pierwszeństwo wartości moralnych przed innymi wartościami, w tym nad zyskiem. Szerokie grono stałych klientów z kraju i zagranicy, kompetencje, nowoczesny park maszynowy oraz nieustanna chęć rozwoju pozwalają jej optymistycznie spoglądać w przyszłość.

 

Folia nierysująca mat  – przykładowa realizacja w drukarni Paw Druk.

 

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Opakowanie spontaniczne

Jeden z wydziałów strategii marketingowych uczelni wyższej, przeprowadził badania na temat roli opakowania w fazie zakupu produktu. Badanie to przeprowadzono na próbie 100 mężczyzn i kobiet (62 kobiety i 38 mężczyzn). Z grupy 62 kobiet 38 proc. kobiet było w wieku poniżej 30 lat, 48 proc. pomiędzy trzydziestym a sześćdziesiątym rokiem życia, natomiast 19 proc. powyżej sześćdziesiątego roku życia. 

Reklama

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty