Zapomnij o wszystkim i zanurz się w świecie rozrywki online - Ice Casino

Kalendarium

19-21.03.2024 · Logimat, Stuttgart

23-25.04.2024 · Warsaw Pack, Nadarzyn

21-24.05.2024 · Plastpol, Kielce

28.05-07.06.2024 · drupa, Düsseldorf

Nowe wyzwania w pandemii

Pandemia spowodowała, że Polacy spędzają więcej czasu w domach, produkując o wiele większą ilość odpadów, niż mogą pomieścić ich kosze na śmieci.

© DS Smith

Firma DS Smith, producent papieru i dostawca pro-ekologicznych opakowań z tektury falistej, przeprowadziła badanie dotyczące kondycji systemu recyklingu w Polsce podczas pandemii. Jak się okazuje, z powodu nowych „pandemicznych trendów”, przez które więcej czasu spędzamy w domu, skala produkowanych śmieci zwiększyła się diametralnie, powodując trudności związane z ich składowaniem i segregacją.

 

Jak pokazują wyniki najnowszego sondażu, podczas trwającej pandemii polskie gospodarstwa domowe mają problem z prawidłową segregacją odpadów, ponieważ w przydomowych pojemnikach na śmieci coraz częściej brakuje miejsca. Ujawnia to nowe wyzwania stojące przed systemem recyklingu w Polsce. Przydomowe kosze na śmieci są przepełnione. Według badania przeprowadzonego przez firmę DS Smith, zajmującą się recyklingiem i produkcją opakowań, u 86 procent gospodarstw domowych zdarza się, że w pojemnikach na surowce wtórne całkowicie brakuje miejsca. Jak twierdzi producent,  infrastruktura przeznaczona do recyklingu nie jest przygotowana na większą liczbę odpadów wytwarzanych przez gospodarstwa domowe w czasie pandemii i że są potrzebne zmiany w tym obszarze. Aby zwrócić uwagę na ten problem, firma stworzyła gigantyczny kosz na śmieci, który pokazuje skalę potrzebnych zmian.

 

Pandemiczne nawyki

Badanie wykazało, że wzrost ilości wytwarzanych odpadów wynika z dwóch długoterminowych trendów, które zostały przyspieszone przez pandemię. Według 47 procent respondentów ich kosze są przepełnione, ponieważ cały czas przebywają w domu, natomiast 48 procent osób przyczyny upatruje w upowszechnieniu się zakupów przez Internet.

Ponadto sondaż DS Smith pokazał, że według 63 procent Polaków ich pojemniki na odpady powinny być większe. Prawie jedna czwarta osób przyznaje, że wyrzuca segregowane odpady do kosza na odpady zmieszane, co oznacza, że prawdopodobnie trafiają one na wysypisko lub do spalarni. Dane uzyskane w innym badaniu DS Smith  przeprowadzonym w Polsce pokazują, że gdy nie ma pewności, czy opakowanie może zostać poddane recyklingowi, prawie 59 procent Polaków zachowuje się asekuracyjnie i wrzuca materiał do kosza na odpady zmieszane.

 

Problem segregacji

Według firmy zwłaszcza odpady wielomateriałowe, składające się na przykład z papieru oraz tworzyw sztucznych, powodują najwięcej nieporozumień i najczęściej trafiają do pojemnika z odpadami zmieszanymi. To pokazuje, że Polacy potrzebują dokładnej informacji na temat właściwego sortowania odpadów. Ważne jest także zwiększenie świadomości, że każdy konsument ma realny wpływ na poziom odzysku odpadów. Od czasu wybuchu pandemii koronawirusa wśród najczęściej poddawanych recyklingowi przedmiotów znalazły się: opakowania po artykułach kupionych w Internecie (38 procent), pojemniki po mydle (32 procent) i opakowania po jedzeniu na wynos (30 procent).

Pomimo że sami respondenci produkują dużo śmieci, jednocześnie 85 procent z nich jest zaniepokojonych wpływem nadmiaru odpadów na środowisko. Ponad jedna trzecia (37 procent) obawia się, że wytwarzane przez nich surowce wtórne trafiają na wysypisko lub ulegają spaleniu. Z kolei 77 procent potwierdza, że potrzeba pilnie więcej informacji o tym, co można, a czego nie można poddać recyklingowi.

„Zauważalna jest potrzeba wprowadzenia etykiet informujących o sposobie prawidłowej segregacji po to, aby uniknąć zamieszania wśród konsumentów. Takie rozwiązania wdrażają na przykład sieci Biedronka i Żabka. Tylko w ten sposób możemy mieć pewność, że jak najwięcej z tego, co wyrzucamy, będzie poddane recyklingowi i zostanie ponownie wykorzystane” - podkreśla Marta Jędrzejczak, Marketing Manager w DS Smith Packaging Polska.

 

Aby zaprezentować problem składowania i segregacji śmieci, firma gigantyczny kosz, który pokazuje skalę potrzebnych zmian.

© DS Smith

 

Odpowiedzialność producentów

Polacy mają świadomość, że niektóre materiały stosowane do produkcji opakowań są lepsze od innych. Prawie połowa (49 procent) respondentów w badaniu DS Smith zadeklarowała, że będzie starała się wybierać artykuły w opakowaniach z kartonu lub papieru zamiast z tworzyw sztucznych, ponieważ te pierwsze mogą być łatwiej przetworzone.

Według Thomasa Kossy, dyrektora zarządzającego w DS Smith Recycling na Europę Wschodnią, gospodarka odpadami w Polsce w ciągu ostatnich lat znacznie się poprawiła i nadal przechodzi ogromne zmiany, choć ludzie cały czas potrzebują zachęty. Zwraca on uwagę na to, że oprócz udostępnienia pojemników na odpady segregowane należy także edukować ludzi, które materiały są łatwiejsze w przetworzeniu - takim przykładem jest papier który można byłoby łatwiej odzyskiwać dzięki bezpłatnym zbiórkom w gospodarstwach domowych.

Według firmy, wpływ na to, czy odpady da się przetworzyć i ponownie wprowadzić do obiegu mają decyzje podejmowane nie tylko przez konsumenta na etapie sortowania opakowań po ich wykorzystaniu, ale także przez producenta już podczas ich projektowania, wytwarzania i użytkowania. Dlatego też odpowiedzialność producenta nie ogranicza się jedynie do dbałości o jakość produktu, ale obejmuje cały cykl życia produktu, od projektu aż po finansowanie gospodarki odpadami po nim.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Oferujemy najlepsze i najbardziej ekscytujące gry - Ice Casino

Komentarz miesiąca

Fakty i Liczby…

Na początku maja tego roku, po sześciu latach bezkrólewia, ponownie odbędą się targi interpack. W tym czasie Świat nie tylko zmienił się, ale jest już inny. Oprócz koronawirusa, konfliktów, wojen i środowiska, jeden temat jest bardzo aktualny: rosnąca populacja na tej planecie. Indie wyprzedziły już Chiny z ilością 1,4 miliarda obywateli. Oznacza to, że coraz więcej osób potrzebuje żywności, najlepiej w dobrych opakowaniach. Produkcja żywności stanowi tak samo gorący temat dyskusji jak i temat środowiska czy ruchu samochodowego.

Reklama

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty