Opakowanie spontaniczne

Jeden z wydziałów strategii marketingowych uczelni wyższej, przeprowadził badania na temat roli opakowania w fazie zakupu produktu. Badanie to przeprowadzono na próbie 100 mężczyzn i kobiet (62 kobiety i 38 mężczyzn). Z grupy 62 kobiet 38 proc. kobiet było w wieku poniżej 30 lat, 48 proc. pomiędzy trzydziestym a sześćdziesiątym rokiem życia, natomiast 19 proc. powyżej sześćdziesiątego roku życia. Z grupy mężczyzn ponad połowa nie miała trzydziestu lat.

 
Podczas analizy wyników badań grupa naukowców doszła do interesujących wniosków. Jednym z nich było stwierdzenie, że konsument z reguły planuje swoje zakupy, jednak prawie w 100 proc. przypadków bierze do koszyka produkty, które nie widnieją na jego liście zakupów. Znakomitą większość, planującą swoje zakupy, stanowią kobiety, ponieważ tylko nieliczni mężczyźni robią zakupy z listą w ręku. Tym niemniej aż 37 proc. mężczyzn kupuje produkty, które wcześniej nie zostały zaplanowane. Głównym powodem takich decyzji u znakomitej większości (65 proc.) jest cena produktu. Szczególnie ceny promocyjne zachęcają do zakupu. Inne wymieniane powody spontanicznego zakupu to: w 43 proc chęć posiadania danego produktu, „apetyt” na dany produkt, chwilowa słabość, ciekawość danego produktu, chęć wypróbowania czegoś nowego lub dobre pozycjonowanie na półce sklepowej, zwracające uwagę konsumenta.
 
Kolejny ważny wniosek, jaki wysunięto w analizie przeprowadzonych badań, dotyczył roli miejsca i sposobu ułożenia produktu na półce sklepowej. Dzięki szczególnej pozycji lub odpowiedniemu ułożeniu konsument jest w stanie szybciej zauważyć dany produkt. Dlatego mimo faktu, że mężczyźni o wiele częściej niż kobiety kupują „niezaplanowane” produkty, to kobiety bardziej uważnie poruszają się wśród półek sklepowych. Zwracają one często uwagę na drobne szczegóły, których mężczyźni nie zauważają. Dlatego aż 52 proc. kobiet podaje, że konkretny produkt szczególnie „wpadł im w oko”, przy czym u mężczyzn ten procent wynosi jedynie 30.
 
Jednak najważniejszym wnioskiem jaki udało się wysunąć jest fakt, że podczas decyzji zakupu obok ceny opakowanie spełnia bardzo ważną rolę. Aż 63% ankietowanych twierdzi, że opakowanie produktu wywiera większy wpływ niż reklama oraz stanowi również bardzo ważny sygnał podczas spontanicznego zakupu.
 
Izabela E. Kwiatkowska
Wydawca
« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Fascynacja składanym cudełkiem-pudełkiem...

O znaczeniu opakowania w fazie zakupu można pisać bez końca. O ważności opakowań, ich wpływie na potencjalnego nabywcę oraz roli marketingowej napisano już wiele książek.

Reklama

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty